USA´s præsident Donald Trump lagde pres på, da MAX´en skulle groundes, og nu foreslår han, at flyet skal i luften under et nyt navn.
Der er ingen tvivl om, at Boeing Commercial Airlines har en hær af kommunikationsrådgivere omkring sig til at håndtere sagen om de groundede Boeing 737 MAX-fly.
Nu kommer der til gengæld gratis råd til den amerikanske flyproducent, og de kommer fra en lidt uventet kant. Der er nemlig USA´s præsident Donald Trump, der føler sig kaldet til at rådgive Boeing om den fremtidige brandingstrategi for MAX-flyet.
“Hvis jeg var Boeing ville jeg udbedre fejlene i Boeing 737 MAX og tilføje nogle nye fantastiske funktioner og rebrande flyet med et nyt navn. Intet produkt har lidt mere end dette,” skriver USA´s præsident på Twitter.
What do I know about branding, maybe nothing (but I did become President!), but if I were Boeing, I would FIX the Boeing 737 MAX, add some additional great features, & REBRAND the plane with a new name.
No product has suffered like this one. But again, what the hell do I know?— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 15. april 2019
Stor opmærksomhed om MAX
Rådet fra Donald Trump vil Boeing givetvis overveje, selvom der ikke er fortilfælde med fly, der har fået et nyt navn efter spektakulære ulykker, der kunne skabe frygt hos det rejselystne publikum.
Medieopmærksomheden omkring MAX-ulykkerne har været enorm, og det er da også forbundet med store driftsmæssige konsekvenser, når American Airlines, der er verdens største flyselskab, dagligt må aflyse 115 flyvninger frem til midten af august. For ikke at tale om et i forvejen trængt Norwegian, der i sommertrafikprogrammet må slå afgange sammen og wetlease den flykapacitet, der er tilbage på markedet for at kunne gennemføre trafikprogrammet.
Løbende brugerkommentarer på CHECK-IN.dk viser da også, at der stadig er skepsis over for Boeing 737 MAX. Således skriver Jan Brøchner: “Hvem har lyst til at gå ombord..? Gad vide hvad man vil lokke kunderne med.”
“Utroligt at dette misfoster er godkendt af FAA og EASA,” skriver Ole Kjærholm, mens Sander Nielsen udtrykker det således: “737 MAX flyver stadig rundt med et typecertifikat fra 50’erne. Tror man virkelig at en 737 fra 1958 kan sammenlignes med en 737 MAX fra 2019? Det er en svinestreg at Boeing har ladet det her ske.”
Relaterede artikler:
737 MAX først på vingerne om to måneder