Den nye ultra-langtrækkende Airbus A321XLR. (Foto: Airbus | PR)

AirBaltic: A321XLR kan flyve fra Riga til USA

Ruter fra den lettiske hovedstad, Riga, og til amerikanske destinationer med den nye Airbus A321XLR kan måske blive aktuelt i fremtiden, lyder det fra airBaltic.

Direkte ruter fra Letland til byer i det østlige USA kan meget vel komme på rutekortet en gang i fremtiden.

Sådan lyder det fra airBaltics koncernchef, Martin Gauss, der ser spændende muligheder med Airbus A321XLR, som den europæiske flyproducent officielt lancerede i forbindelse med Paris Air Show først på ugen.

Den nye ultra-langtrækkende A321-version vil være ideel til transatlantiske flyvninger fra airBaltics base i Riga, lyder det. Flyet har allerede tiltrukket flere købere, og det lettiske flyselskab udekukker ikke at tilslutte sig køberrækken på et tidspunkt.

”Fra vores perspektiv sætter det vores hovedbase i Riga i en ny position, fordi dette fly kan flyve fra Riga eller fra de andre baltiske hovedstæder til byer i USA. Det en interessant udvikling for os, fordi om et par år, når vi har gennemført vores udvikling, vil det kunne være det rigtige skridt at tage,” siger Martin Gauss til Air Transport World ved Paris Air Show.

Fokus på kortruter
AirBaltic-koncernchefen ser således den nye A321XLR som den nødvendige udvikling for på et tidspunkt at kunne tilbyde langdistanceflyvninger ud af Baltikum. Det lettiske flyselskab har dog hidtil kun haft fokus på markedet for kortdistanceflyvninger ud af de baltiske lande, hvilket også vil være fokus i årene, der kommer.

”Jeg er stærkt overbevist om, at der vil komme direkte langdistanceflyvninger fra de baltiske hovedstæder. De baltiske lande er et område med seks millioner mennesker, og vi har ingen langdistanceruter i dag. Jeg mener, det er en naturlig udvikling, men vi har ikke ændret vores position og fokus,” understreger Martin Gauss.

AirBaltic har ifølge Martin Gauus tidligere set på mulighederne for at etablere langdistanceflyvninger, men planerne blev skrinlagt. Koncernchefen forklarer dog over for Air Transport World, at han er optimistisk omkring, at et andet flyselskab måske en dag vil satse på langdistanceruter fra Baltikum. I sådan et tilfælde vil airBaltic stå klar som partner med såkaldte korte feeder-ruter, lyder det.

Fremtidens fly i airBaltic bliver Airbus A220-300. Flyselskabet har indtil videre fået leveret 19 af denne type, og der ankommer yderligere tre i år, fire i 2020 og 12 i 2021. Selskabet har en samlet ordre på 50 A220-300 med en option på yderligere 30. Flåden i airBaltic vil i fremtiden udelukkende bestå af A220’ere.

 

Relaterede artikler:

SAS og airBaltic genoptager samarbejde

AirBaltic vil firedoble omsætningen

AirBaltic sætter ny passagerrekord

AirBaltic øger presset på Nordica

AirBaltic vil åbne baser uden for Baltikum