Reducerer Business Class med 80 procent til Bangkok

Fra sommerfartplanen 2012 vil Bangkok være at betragte som en leisure-destination for Air France. Det franske luftfartsselskab halverer antallet af afgange på ruten fra Paris til Bangkok og fjerner hovedparten af Business Class-sæderne.

(OPD.) I den nuværende sommerfartplan, der slutter den kommende weekend kan det franske luftfartsselskab Air France tilbyde daglige flyvninger til Bangkok i Thailand.

Dette forhold ændrer sig fra 25. marts næste år, idet Air France har valgt at reducere til tre ugentlige afgange mellem Paris og Bangkok. Samtidig skæres der massivtpå den udbudte Business Class-sædekapacitet, således at Bangkok fremover vil være at betragte som en leisure-destination for det franske luftfartsselskab.

På de nuværende daglige afgange til Bangkok flyves med Boeing 777-200ER fly med35 sæder på Business Class, 24 sæder på Premium Economy og 250 sæder på Economy Class. Det betyder et ugentligtudbud på 245 sæderpå Business Class i hver retning.

Når Air France den 7. maj 2012 har indsat den fremtidige flytype til ruten, vil der være tale om et Boeing 777-300ER fly med 14 sæder på Business Classog ikke færre end 458 sæder på Economy Class ien konfiguration med 10 sæder på tværs.

Dermed vil det ugentlige sædeudbud på Business Class i hver retningvære reduceret fra 245 til 42, idet der samtidig kun er tre ugentlige afgange mod tidligere daglige afgange.

Air France bliver således det første større europæiske luftfartsselskab, der tager skridtet til at operere ruteflyvningtil en vigtig destination i Asien med en leisure-konfigureret flytype. Flytypen benyttes normalt til leisure-ruterne til Caribien, hvor der ikke er meget forretningstrafik.

Sommertidtabellen indledes dog med anvendelse af et Boeing 747-400 fly med 40 Busines Class og 396 Economy Class sæder, så reduktionen af den udbudte sædekapacitet kommer til at foregå gradvist.

Har delt kapacitet med Phnom Penh

Noget kunne således type på, at Air France mister forretningstrafik til konkurrenterne. Britiske Air & Business Travel News peger på, at det sandsynligvis er de aggressive konkurrenter i Mellemøsten, der har undermineret grundlaget for en forretningsrute fra Paris til Bangkok.

Der er således samlet 11 daglige afgange fra de store mellemøstlige hubs i Dubai, Doha, Abu Dhabi, Bahrain og Muscattil den thailandske hovedstad, og alle hubs har feeder-fly fra Paris med de respektive hub-carriers.

Men ifølge Vincent Audesseau, der er Country Manager hos Air France-KLM i Danmark, er det ikke hele forklaringen.

“Hidtil har vort daglige Bangkok-fly tre gange om ugen fløjet videre til Phnom Penh i Vietnam. Derfor har omkring en tredjedel af alle sæderne på disse afgange været allokeret til passagerer, der skal videre til Cambodja. Derfor vil der i realiteten være tale om en kapacitetsudvidelse på det samlede sædeantal.“

Ifølge beregninger foretaget af Air France vil der være omkring 11 procent flere sæder i udbudtil Bangkok i sommerfartplanen 2012, og øgningen ligger udelukkende i Economy-segmentet.

“Det vigtigste forAir Franceer, at ruten er profitabel. Vi har haft et ønske om at øge sædeudbuddet på Economy Class, for at imødekommeefterspørgslen i markedet. Fremover vil der være flere muligheder for at sælge Bangkok på Economy Class fra det skandinaviske marked, idet vi har adgang til flere sæder.“ siger Vincent Audesseau.