I juni 2014 indsatte Turkish Airlines Airbus A330-langdistancefly på ruten mellem Istanbul Atatürk og København. ( Foto: Københavns Lufthavn)

Rekordlavt antal nye ruter

I vintertrafikprogrammet er der blot to nye ruteåbninger i Københavns Lufthavn, hvilket er det laveste niveau i mange år. Derfor er der ikke udsigt til trafikvækst i de kommende fem måneder.

Når de nye trafikprogrammer træder i kraft hos flyselskaberne i slutningen af marts og igen i slutningen af oktober, bydes der ofte på en række ruteåbninger, idet flyselskaberne som hovedregel starter helårsruter op ved indgangen til hver sæson.

I vintertrafikprogrammet 2014/15, der trådte i kraft søndag den 26. oktober, var der blot to nye ruter fra Københavns Lufthavn.

Først var der Norwegian, som i torsdags etablerede sig med to ugentlige afgange fra København til Bangkok. Her var der ikke engang tale om en ny rute, men i stedet et nyt selskab på den eksisterende rute, der også betjenes af Thai Airways.

Derimod er det en ny rute, som easyJet i dag åbner med 11 ugentlige flyvninger mellem København Lufthavn og Luton Lufthavn, der ligger omkring 55 kilometer nord for det centrale London. De 11 ugentlige flyvninger giver dog ikke synderligt mere trafik i CPH, idet easyJet til gengæld reducerer fra 11 til to ugentlige afgange på ruten til London-Stansted.

Svært at vokse
At der ikke er kommet nye ruter til i et større antal, kan betyde, at Københavns Lufthavn må se frem til fem måneder uden trafikvækst, indtil sommertrafikprogrammet træder i kraft i slutningen af marts måned næste år.

“Lufthavnens tre største kunder er SAS , Norwegian og easyJet. Ingen af disse selskaber har fået tilført væsentlig ny kapacitet i de kommende måneder, og så bliver det naturligvis sværere at vokse,“ forklarer pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Ved indledningen til vintertrafikprogrammet 2013/14 åbnede SAS nye ruter til Bremen og Humberside, DAT åbnede til Norrköping, Widerøe til Molde, mens Norwegian havde langdistancepremiere til Fort Lauderdale. Året før var det blandt andet Aer Lingus til Dublin og SAS til Kiruna og Lodz, der optrådte på listen over nye ruter i vintertrafikprogrammet 2012/13.

Det er ikke kun i Københavns Lufthavn, at der er vækstpause i de kommende vintermåneder. Heller ikke lufthavnene i Billund og Aalborg har åbnet nye ruter ved indgangen til vintertrafikprogrammet. Derimod har Norwegian trukket flere spanske ruter væk.