SAS Boeing 737-700 fra PrivatJet (Foto: Oddegeir Tørresdal | Dfly.no)

Resumé – ugen i luftfartsbranchen

København var i ugens løb centrum for to luftfartskonferencer, mens SAS afslørede store værdier i selskabet ved at sælge to slot-par i Heathrow Airport for en halv milliard kroner.

Den første uge efter sommertrafikprogrammets start var naturligt præget af mange ruteindvielser. En af de mest spektakulære var den nye SAS-rute mellem København og Vágar på Færøerne. Her gennemførte SAS et større markedsføringsfremstød i Torshavn, hvor de allermest loyale kunder hos konkurrenten Atlantic Airways har hjemsted.

Færøerne var også i centrum i København. Her inviterede den tidligere Atlantic Airways-direktør og nuværende politiker Magni Arge til konference på Christiansborg om luftfarten og udkanten, På konferencen nævnte transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), at Københavns Lufthavn havde en forpligtelse til at give mere tilbage til samfundet, mens Air Greenland følte sig urimeligt belastet af EU´s regler for kompensation ved forsinkelser og aflysninger, da flyselskabet opererer i et område af verden, hvor vejrliget spiller en væsentlig rolle for punktlighed og regularitet.

På konferencen var der besøg af Simon McNamara fra European Regional Airline Association (ERA), der i samme uge have samlet store dele af den europæiske luftfart på Radisson Blu Scandinavia i København, og her gjorde ERA-direktøren sig til talsmand for, at de europæiske politikere i stigende grad er kritiske og negative over for luftfarten.

På ERA-konferencen kunne man blandt andet møde Nordic Aviation Capital, og bestyrelsesformand Martin Møller Nielsen fremhævede i et interview med CHECK-IN.dk, at regionalfly er fremtidssikrede. Estisk-polske Regional Jet var også deltager på konferencen, og selskabet er meget omtalt i Danmark efter netop at have indgået en aftale med SAS om fremover at skulle operere fire ATR72-600 fly fra en base i Københavns Lufthavn som erstatning for Jet Time. Bestyrelsesformand Jan Palmér mente, at den største udfordring med opgaven ville blive at få planlægningen til at hænge sammen.

SAS i fokus
På ERA-konferencen fik CHECK-IN.dk en snak med Mikael Wångdahl, der er direktør for den eksterne produktion hos SAS. Han kunne fortælle, at SAS kommer til at foretage tilpasninger i ruteprogrammet, når Regional Jet overtager efter Jet Time, da der vil være færre ATR-fly på basen i CPH. Mikael Wångdahl er også ansvarlig for samarbejdet med schweiziske PrivatAir, der har et ombygget Boeing 737-700 på lease hos SAS til brug på Boston-ruten. Kontrakten udløber senere på året, og SAS overvejer en forlængelse eller at anskaffe ekstra langrutekapacitet til at betjene ruten til Massachusetts-hovedstaden på den amerikanske østkyst.

SAS var også i centrum, da Sydbanks aktieanalysechef Jacob Pedersen deltog i den årlige generalforsamling hos Danske Flyvejournalisters Klub. Her kunne han fortælle de fremmødte medlemmer, at SAS ifølge hans opfattelse burde have været død for længe siden, mens han samtidig aflivede de mangeårige spekulationer om, at Lufthansa har et ønske om at købe SAS. Sydbank-analytikeren mener i stedet, at IAG burde være den oplagte køber, når den europæiske luftfartskonsolidering når frem til Nordeuropa.

Endelig valgte SAS også at bringe sig selv i fokus ved at sælge to slot-par i London Heathrow for samlet 515 mio. kroner, hvorved de samlede Heathrow-slots i selskabets kan værdisættes til omkring 4,4 mia. kroner. Dermed er der mange skjulte værdier gemt i SAS.

Mens redaktionen har haft travlt med at rapportere fra to luftfartskonferencer og en generalforsamling, er der også blevet tid til at rejse ud i verden. Vi besøgte den nye Eventyr Lounge i CPH, og det er der kommet en spændende anmeldelse ud af.

God weekend til alle læserne fra redaktionen på CHECK-IN.dk!