Singapore Airlines Boeing 777-300ER i Københavns Lufthavn. (Foto: Danny Longhi Andreasen)

Ugen i luftfartsbranchen

Ugen bød på nyt Sngapore Airlines-fly i CPH, tilbagegang i rutetrafikken i Københavns Lufthavn samt den første europæiske flyrute til Nashville.

Uge 32 – og dermed den fjerdesidste sommeruge – er ved at gå på hæld, og aktiviteten er så småt ved at vende tilbage i den skandinaviske rejse- og luftfartsbranche.

Københavns Lufthavn fik i torsdag besøg af det første fireklasses Boeing 777-300ER-fly fra Singapore Airlines, der med First Class og Premium Economy Class giver de rejsende mellem København og Singapore flere muligheder for at komme komfortabelt frem til rejsemålet, og indsættelsen af flyet blev markeret med et arrangement i lufthavnen, hvor det samtidig blev fejret, at det i år er 40 år siden, at Singapore Airlines holdt sig indtog i CPH.

Netop Københavns Lufthavn var i den forgangne uge aktuel med trafiktallene for juli. For anden måned i træk var der negativ vækst i rutesegmentet, hvilket primært skyldes en markant reduceret kapacitet fra britiske easyJet, men Singapore Airlines og de øvrige langdistanceflyselskaber var med til at sikre en samlet passagervækst på 2,0 procent i juli.

Chartertrafikken var også i fremgang i CPH med 11 procent flere rejsende i juli end samme måned sidste år, og det har charterarrangørerne nydt godt af, og de spår allerede nu, at sommerens dårlige vejr kan hjælpe charterbranchen langt ind i 2018.

I uge 32 kunne Flyvebranchens Personale Union (FPU) også gøre resultatet op af den afstemning, som 90 Cimber-piloter, organiseret i FPU, har gennemført i forhold til at tage stilling til den nye overenskomst, der er forhandlet på plads. Af de 90 stemmeberettigede piloter valgte 70 af stemme ja til den nye overenskomst.

Cimber har siden den 1. februar været ejet af irske CityJet, og det irske flyselskab fortsætter med at åbne crewbaser udenfor Skandinavien til de fly, der skal opereres for SAS. Tidligere er der blevet annonceret nye baser i Vilnius og Tallinn, og fremover skal CRJ900-flyene også bemandes med personale fra en base i Dublin.

Norwegian-udfordringer
Ingen uge uden nyt om Norwegian. Trafiktallene fra det norske lavprisflyselskab viste markant passagerfremgang i juli måned, men det var ikke muligt for selskabet at skjule, at omkring 6.000 ud af samlet 18.000 flyvninger i juli havde været forsinket i omkring 45 minutter i gennemsnit. Norwegians udfordringer blev yderligere udstillet ved, at tre splinternye Boeing 737 MAX 8-fly i tre uger har stået på jorden i Oslo Lufthavn, da det ikke har været muligt at bringe papirarbejdet i orden som følge af ferie og fravær hos myndighedernes sagsbehandlere.

På rutefronten bragte British Airways en nyhed til markedet. Fra næste forår vil det britiske flyselskab etablere en rute til Nashville i Tennessee, og det bringer antallet af destinationer i USA op på 26.

Nye ruter ventes også præsenteret af flyselskaberne i forbindelse med den kommende globale ruteudviklingskonference World Routes, der afholdes i Barcelona i slutningen af september. I forbindelse med konferencen uddeles World Routes Marketing Award, og lufthavnene i København og Oslo er begge blevet nomineret som verdens bedste til ruteudvikling.

Herhjemme var der i ugens løb glæde hos Aarhus Lufthavn, da majoritetsejeren Aarhus Kommune hos EU-Kommissionen fik godkendt en forretningplan, hvor der kan ydes offentlig støtte på op til 115 mio. kroner til udvikling af den østjyske lufthavn. Første udestår dog en politisk behandling, førend lufthavnen kan vente at se pengene på kontoen.

I ugens løb var der også en debat om sikkerhedsafgifter i de danske lufthavne, der varierer ganske betydeligt. Flyselskaberne ønsker en større gennemsigtighed i forhold til sikkerhedsafgifterne i Københavns Lufthavn, men både flyselskaber og CPH er dog enige om, at ansvaret for sikkerhed i lufthavnene kunne være en statsopgave i lighed med praksis i andre EU-medlemsstater.

God weekend!