Lobbyorganisationen Airlines for Europe tydeliggør, hvilke krav den har til en reformering af EU261-forordningen, som giver flypassagerer ret til erstatning ved forsinkede eller aflyste afgange.
Der skal en reformering af EU261-forordningen, lyder det konsekvent fra Airlines for Europe (A4E), der er de europæiske flyselskabers politiske lobbyorganisation.
Airlines for Europe mener, at reglerne i den nuværende forordning er uklare og mangler gennemsigtighed for både flypassagerer og flyselskaber.
’Dette lever ikke op til forordningens oprindelige mål, som var at give flyselskaberne incitamenter til at minimere forsinkelser og aflysninger og få passagererne frem til deres destination så hurtigt som muligt. Dette er i sidste ende det, passagererne værdsætter mest,’ lyder det fra Airlines for Europe.
EU261-forordningen giver passagerer, som rejser enten til eller fra et af medlemslandene i unionen med et EU-flyselskab, ret til erstatning ved enten aflyste flyafgange eller ved forsinkelser, der varer over to timer.
Forordningen træder i kraft, såfremt forsinkelsen eller aflysningen ikke skyldes omstændigheder, der ligger uden for flyselskabernes kontrol. Det kan eksempelvis være ved hårdt vejr, hvor fly umuligt kan komme i luften.
Vil have forlængelse af tidsgrænse
Airlines for Europe har særligt to krav til en reformering af EU261-forordningen. Først og fremmest ønsker organisationen, at der skal ske en ændring af tidsgrænserne, før kompensationen udbetales.
’A4E går ind for en forlængelse af de såkaldte tærskler, før kompensation udbetales. Når tingene går galt, tager det tid at finde et erstatningsfly eller en erstatningsbesætning. Ved at forlænge tærsklerne vil flyselskaberne have en god chance for at finde en løsning, der kan genoprette tidtabellen og få passagererne frem til deres destination,’ lyder det.
Herudover appellerer Airlines for Europe til, at der sker en ændring af, hvad der vurderes som ekstraordinære omstændigheder.
’A4E har længe opfordret til en ikke-udtømmende liste over ekstraordinære omstændigheder. Dette vil gøre det klart for både passagerer og flyselskaber, hvornår kompensation skal udbetales,’ mener lobbyorganisationen.
Går store ressourcer tabt
Airlines for Europe mener helt generelt, at der går for store mængder ressourcer tabt som følge af langvarige administrative og juridiske processer, der er forårsaget af lovens nuværende ”tvetydighed”, understreger Airlines for Europe.
Selv om EU261-fordordningen ville blive reformeret, lover flyselskaberne, at de fortsat vil bevare deres engagement over for passagererne og deres forpligtelse til at levere pleje og assistance, når det er nødvendigt. Og at fortsat er vigtigt at få de rejsende til deres destination så hurtigt som muligt.
Airlines for Europe holder til i Bruxelles, og organisationen har i alt 17 medlemmer. De nordiske medlemmer tæller Finnair, Icelandair, Norwegian og Sunclass Airlines, mens de øvrige er Aegean Airlines, Air Baltic, Air France-KLM, Cargolux, EasyJet, IAG, Jet2.com, Lufthansa Group, Ryanair, Smartwings, TAP Air Portugal, TUI og Volotea.
Herudover har Airlines for Europe også en række produktionsmedlemmer – herunder Airbus, Boeing, Embraer, Collins Aerospace, General Electric og Pratt & Whitney.
Relaterede artikler:
Vil kræve længere forsinkelse inden kompensation