- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Riga Airport vil være nordeuropæisk hub

Riga Airport i Letland har trods den aktuelle krise i luftfarten et strategisk mål om at blive et nordeuropæisk hub. Det fortæller formanden for lufthavnens bestyrelse, Laila Odina.

Flyselskaber og lufthavne verden over må i øjeblikket revurdere deres strategier og sadle om som følge af krisen i den globale luftfart. Coronakrisen får imidlertid ikke alle luftfartens aktører til at gå i defensiven, og nogle vælger ligefrem at se muligheder i krisen.

Et godt eksempel er Riga Airport i Letland, hvor man på trods af den aktuelle krise satser på at udvikle lufthavnen til et nordeuropæisk hub for flyrejser.

“Denne krise har givet os lidt ekstra tid til at forberede os på nye udfordringer,” siger formanden for lufthavnens bestyrelse, Laila Odina, i en pressemeddelelse.

”Ved at investere i udviklingen af ​​avancerede infrastrukturløsninger i dag vil det i fremtiden være muligt at organisere arbejdet mere effektivt og reducere omkostningerne pr. serviceret passager eller fly, hvilket vil øge lufthavnens konkurrenceevne både med hensyn til omkostninger og miljømæssig bæredygtighed,” siger Laila Odina.

Investeringer for 112 millioner kroner
I de seneste måneder har lufthavnen i Riga således gennemført en række store investeringsprojekter til en værdi af mere end 15 millioner euro (112 millioner kroner) som et led i udviklingen henimod et nordeuropæisk hub.

Riga Airport har rekonstrueret og opgraderet en del af start- og landingsbanen i en længde på over 11 kilometer, bygget en helipad og nye fly- og helikopterstandpladser. Disse investeringer vil ifølge bestyrelsesformanden gøre det muligt for Riga Airport at øge sin operationelle kapacitet og tilbyde kunderne bedre service.

Lufthavnen kan i løbet af efteråret tage et nyt cargoområde i brug, og lufthavnen fortsætter også arbejdet med et nyt passagerterminalprojekt, så projektet kan starte, så snart virksomhedens forretningsresultater tillader det.

“Lufthavnen forventer i løbet af nogle få år at genoprette antallet af passagerer til niveauet før krisen. Dette bekræftes også af udviklingsplanerne i airBaltics opdaterede forretningsplan. Utilstrækkelig lufthavnskapacitet skal ikke være en hindring for at gennemføre ​​disse udviklingsplaner i Riga,” siger Laila Odina.

Fokus på bæredygtighed
Riga Airport lægger i planlægningen af den fremtidige udvikling stor vægt på bæredygtige løsninger, understreger bestyrelsesformanden. Lufthavnen vil derfor vurdere mulighederne for at tiltrække strukturfondsprojekter, som vil være tilgængelige for Letland i den næste EU-budgetplanlægningsperiode indtil 2027.

Denne EU-finansiering skal bruges til at købe både spildevandsinfrastruktur og udstyr, der bruger alternative brændstoffer, såsom elektriske busser, standpladsudstyr og elbiler.

“Hvis en virksomhed tænker på bæredygtighed i alle dens aspekter – miljømæssigt, socialt og økonomisk – bliver den mere effektiv i processer og ressourceudnyttelse, får et motiveret og loyalt personale og bliver mere attraktivt for fremtidige medarbejdere. Dette forbedrer driftsresultatet og giver således en direkte fordel for virksomheden,” siger Laila Odina.

 

Relaterede artikler:

AirBaltic: A321XLR kan flyve fra Riga til USA

Milliardunderskud i airBaltic

AirBaltic fortsætter imponerende vækstrejse