Ansatte hos airBaltic i flyselskabets hovedkontor i Riga. (Foto: airBaltic)

Milliardunderskud i airBaltic

Coronakrisen har været yderst hård ved airBaltic, som kommer ud af første halvår i 2020 med et underskud på næsten 1,4 milliarder kroner. Dette er over dobbelt så meget som selskabets omsætning.

Før coronapandemien ramte verden var der i den grad luft under vingerne hos airBaltic. Det lettiske flyselskab satte passagerrekord i 2019 med over fem millioner rejsende, og væksten fortsatte i bagyndelsen af 2020. Men så ramte krisen.

Det er således ikke opmuntrende læsning for airBaltic, når selskabet ser tilbage på årets første seks måneder. Omsætningen og passagertallet faldt drastisk, og det samme gjorde underskuddet. Flyselskabet meddeler, at regnskabet for første halvår i 2020 endte med et tab på hele 184,8 millioner euro, eller hvad der svarer til 1,38 milliarder kroner.

Omsætningen i airBaltic i de første seks måneder endte på 82,5 millioner euro, svarende til 614 millioner kroner. Det var 62 procent lavere end i første halvår i 2019, og underskuddet i første halvår i 2020 var dermed over dobbelt så stort som omsætningen. Antallet af passagerer faldt med 64 procent til 800.000 rejsende, mens antallet af flyvninger faldt med 58 procent til 12.501.

To måneder uden flyvninger
Martin Gauss, koncernchef i airBaltic, fortæller om en solid begyndelse på 2020, men siden satte coronakrisen ind og satte en brat stopper for væksten.

”Vi begyndte året i et solidt spor og fortsatte vores bæredygtige vækst i både januar og februar. De følgende måneder viste sig imidlertid at være den største krise i luftfartshistorien. Det førte til, at airBaltic blev tvunget til at indstille flyvningerne i 62 dage og se en betydelig reduktion i efterspørgslen på flyrejser,” siger han.

”For at modvirke krisen reducerede vi vores kapacitet og omkostninger, justerede vores forretningsplan Destination 2025 CLEAN samt sikrede finansiering fra vores aktionærer. Når markedet genoprettes, vil dette være med til, at vi vil være i en fremragende position til fuldt ud at genindsætte vores effektive Airbus A220-300 flåde.”

EU har godkendt statsstøtte
Martin Gauss henviser til, at airBaltic i begyndelsen af maj sikrede et direkte kapitalindskud på 250 millioner kroner (1,86 milliarder kroner, red.) fra den lettiske regering for at redde sig gennem coronakrisen. Staten ejer i forvejen 80 procent af flyselskabet.

EU-Kommissionen velsignede statsstøtten 3. juli, og airBaltic kan dermed se frem til en klækkelig økonomisk håndsrækning fra den største aktionær.

Bestyrelsen i airBaltic godkendte 23. april en ny forretningsplan, der skal reducere flåden i selskabet. Til udgangen af 2021 vil udelukkende de 23 Airbus A220-300 blive anvendt til driften. Herefter er det planen, at der igen skal leveres nye fly, så flåden ved udgangen af 2023 vil tælle 50 A220-300. Optionen på yderligere 30 af denne flytype er til fremtidig vækst.

 

Relaterede artikler:

Op til 1,9 milliarder kroner til airBaltic

AirBaltic og Icelandair i codeshare-samarbejde

AirBaltic fortsætter imponerende vækstrejse