Risiko for ny forsinkelse af Norwegians langdistancesatsning

Tal fra Boeing viser, at Norwegian sandsynligvis tidligst vil kunne få sin første Boeing 787 Dreamliner i andet kvartal næste år. Dermed risikerer nordmændenes langdistancesatsning at blive udskudt – igen.

Norwegians topchef, Bjørn Kjos, har igennem adskillige år nu fået pressen til at falde på halen gentagne gange, når han med store armbevægelser har fortalt om det norske lavprisselskabs ambitioner om at flyve langdistanceruter til halv pris af hvad konkurrenterne kan gøre det for i dag.

Hovedårsagen, til at Kjos mener, at han kan gøre det til halv pris, er, at flyvningerne skal foretages med den spritnye og supereffektive Boeing 787 Dreamliner, der har en helt anden brændstoføkonomi end de langdistancefly, som konkurrenterne bruger i dag.

I juni 2010 bekræftede Bjørn Kjos, at selskabet ville starte langdistanceflyvninger året efter i 2011. Det er siden hen blevet udskudt igen og igen. Da Boeing i maj sendte en Dreamliner forbi Oslo på en verdensomspændende pr-tur, vurderede Bjørn Kjos overfor CHECK-IN.dk, at Norwegian ville gå i luften med langdistanceflyvningerne i første kvartal næste år.

Langt op
Men nu tyder meget på, at den plan langt fra kommer til at holde. For hvis man kigger på Boeings produktionsplaner for Dreamliner-samlebåndet, så er der sat navne på hvilke flyselskaber, der skal modtage de fly, der bliver produceret netop nu frem til eksemplar nummer 90.

Boeing har ved udgangen af juli måned leveret i alt 11 Dreamlinere og forventer at have leveret i alt mellem 35 og 42 eksemplarer af den nye flytype ved udgangen af 2012. Dermed er der langt op til fly nummer 91, som er det først mulige fly, der kan stå Norwegian på halen af. Der skal produceres mellem 48 og 55 fly inden.

Boeing forventer fra årsskiftet i gennemsnit at levere 10 Dreamlinere om måneden. Det betyder, at fly nummer 91 sandsynligvis tidligst vil kunne leveres i slutningen af maj næste år.

Når et fly bliver leveret til kunden tager det typisk en måned eller mere at få flyet fuldt udrustet med interiør og ikke mindst få trænet piloter og kabinepersonale til at begå sig i det nye fly. Dermed kan Norwegians langdistancesatsning med stor sandsynlighed først gå i luften i slutningen af andet kvartal eller starten af tredje kvartal.

Ufortrødent videre
Hos Norwegian forventer man dog fortsat at få leveret det første fly i første kvartal næste år.

“Vi arbejder ufortrødent videre med vores langdistanceplaner med planlagt levering af vores første Boeing 787 Dreamliner i første kvartal 2013,” siger informationschef Lasse Sandaker-Nielsen til CHECK-IN.dk

Norwegian har tidligere annonceret, at de første ruter bliver fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok, og at billetpriserne vil være omkring 2.000 kroner. Det er planen at flyene skal have base i Bangkok og opererer med besætninger, der er ansat på thailandske vilkår.

Læs også:

Norwegian: Interkontinentale ruter kommer i 2011