Tarom Airbus A310-300. (Foto: Pieter van Marion | Creative Commons 2.0)

Rumænsk flyselskab vil flyve til USA og Kina

Det rumænske flyselskab Tarom har ikke haft langdistanceruter i trafikprogrammet siden 2003, men nu er selskabet klar til at forsøge sig igen.

Den international krise i luftfarten efter terrorangrebene i USA den 11. september 2001 kostede samtlige langdistanceruter livet hos Tarom, der er det statsejede rumænske flyselskab.

Selskabet, der har base i Henri Coandă International Airport i Bukarest, lukkede fra 2001 til 2003 selskabets ruter til Montreal, Toronto, New York-JFK, Chicago, Bangkok og Beijing. Sidenhen har selskabet opereret flyruter i Europa samt til Israel, Libanon og Jordan.

Ifølge schweiziske CH-Aviation har Tarom netop sendt et udbud i marked i forhold til at lease tre langdistancefly. Ifølge udbudsmaterialet skal det være moderne langdistancefly med to motorer og med plads til mellem 225 og 270 passagerer i en to- eller treklasses konfiguration. Herudover stilles der krav om en rækkevidde på minimum 5.200 nautical miles, hvilket svarer til 9.630 kilometer.

Endelig ønsker Tarom, at flyene ikke er mere end tre år gamle, og at de skal være installeret med et IFE-system, have lædersæder samt en hvilkekabine til besætningen.

Presset på hjemmemarkedet
Sidste frist for at afgive tilbud er fastsat til den 31. august, hvorefter forhandlingerne kan på begyndes. Dermed kan der være en realistisk mulighed for, at Tarom vil kunne påbegynde langdistanceflyvninger fra sommertrafikprogrammet 2018, og ifølge CH-Aviation har det rumænske flyselskab antydet, at flyene skal benyttes til destinationer i Kina og USA.

Tarom er etableret i september 1954 og har således 62 års erfaring med international luftfart, men selskabet har gennem de senere år været presset af lavprisflyselskaberne Blue Air og Wizz Air.

I 2016 rejste 2,4 mio. passagerer med Tarom, mens 3,6 mio. passagerer fløj med Blue Air, som er den nationale lavpriskonkurrent i Rumænien. Siden 25. juni 2010 har Tarom været medlem af SkyTeam-alliancen, der ledes af Air France-KLM og Delta Air Lines.

Flere østeuropæiske lufthavne har ambitioner om at få genetableret langdistanceruter. For nylig meddelte LOT Polish Airlines eksempelvis, at man fra maj 2018 vil flyve mellem Budapest Ferihegy-lufthavnen til New York og Chicago, hvormed den ungarske hovedstadslufthavn for første gang i syv år får flyruter til USA.

 

Relaterede artikler:

LOT vil flyve mellem Budapest og USA

Blue Air udpeger GSA i Danmark og Norge

Flere danskere rejser til Østeuropa