Ryanair-effekten kan være lige om hjørnet

Ryanair var i 2005 klar til at åbne 40 nye ruter fra Københavns Lufthavn, hvis passagerafgiften bortfaldt og lufthavnen nedsatte taksterne. Første forudsætning blev opfyldt i 2007, og nu mangler der måske kun en smule mere, før det irske lavprisflyselskab kan være klar til København.

Fredag den 8. april 2005 var repræsentanter fra det irske lavprisflyselskab på besøg i Skatteministeriet. De irske luftfartsfolk havde fået foretræde for det udvalg, der arbejdede med at vurdere konsekvenserne af afskaffelse af den for luftfarten forhadte passagerafgift på 75 kr. pr. afrejsende passagerer.

Med til mødet havde Ryanair i alt 42 power point-slides, der skulle overbevise de danske embedsmænd om, at den danske afgiftsstrukturvar hæmmende for udviklingen af luftfarten i Danmark.

På mødet blev der talt om “Ryanair-effekten“. Den effekt, der kommer i kølvandet på Ryanair´s entré på nye markeder. Effekten hedder på godt dansk passagervækst – eller mere rettelig enorm passagervækst.

På dette tidspunkt havde Ryanair en ganske beskeden operation i Danmark. Fra lufthavnene i Esbjerg og Århus var der en daglig forbindelse til London. I alt 230.000 passagerer årligt.

På mødet i Skatteministeriet kunne Ryanair også dokumentere, at lavprisvæksten i Danmark var væsentligt lavere end i resten af Europa – og for så vidt også Skandinavien, hvor Stockholm-Skavsta blev trukket frem som eksempel.

Konklusionen var klar fra Ryanair´s side. Det er for dyrt at operere lavprisflyvning fra Danmark p.g.a. passagerafgiften indført af den danske stat i 1998. Men ikke alene passagerafgiften stod for skud. Taksterne i Københavns Lufthavn var for høje, mente Ryanairs udsendinge.

Afsluttende benyttede man lejligheden til at citere selskabets koncernchef Michael O´Leary: “Det danske marked kunne i realiteten være ligeså stort for Ryanair, som det er i Irland. Hvis Denmark kan tilbyde samme betingelser, som vi får i Irland, så vil vi hvert år kunne transportere mellem 5 – 10 millioner passagerer.“

Delegationen samme trumf på med at vise et rutekort fra Københavns Lufthavn med i alt 40 nye Ryanair-ruter.

Efter Ryanair-besøget offentliggjorde Skatteministeriets udvalg nogle få måneder senere den 27. juni 2005 en rapport, der belyste konsekvenser ved nedtrapning eller afskaffelse af passagerafgiften. Herefter gik det stærkt. Allerede den 21. december samme år vedtog Folketinget at aftrappe passagerafgiften over to år, således at den blev halveret i 2006 og bortfaldt helt pr. 1. januar 2007.

Hermed var den første sten ryddet af vejen. Ryanair kvitterede med i de følgende år at etablere en række ruter fra Billund og Aarhus Lufthavn. I sommeren 2010 var der samlet op imod 70 ugentlige afgange fra de to jyske lufthavne fordelt på omkring 20 ruter. Omregnet til helårspassagerer ville den jyske satsning løbe op i ca. 1.150.000 passagerer.

Således er der et stykke vej til de 5 – 10 millioner passager, som den karismatiske Ryanair-topchef har stillet i udsigt. Men det kræver, at den sidste sten ryddes af vejen. Ryanair mener stadig, at taksterne i Københavns Lufthavn er for høje på trods af takstrabatten på 20 kr. pr. passagerer i den nye CPH Go-lavprisfinger.

Indtil videre har Københavns Lufthavn haft vanskeligt ved at tiltrække kunder til den nye lavprisfinger. Kun det britiske lavprisflyselskab easyJet har meldt sig på banen medindtil videre årligt 900.000 passagerer, hvoraf hovedparten er flyttet fra den eksisterende Terminal 2 – med en rabat på 20 kr. pr. afrejsende passager.

Derfor er det nødvendigt for Københavns Lufthavn at tiltrække ny trafik til lufthavnen. Transavia har trukket sig ud af Danmark, mens Cimber Sterling og Norwegian har vendt ryggen til CPH Go, idet den ikke kan bruges som transfer-terminal. Derformå og skalCPH Go kunne blive en succes ved aktivitetsudvidelse fraeksisterende lavprisoperatører – eller ved at tiltrække nye operatører til lufthavnen.

Spejder man rundt i landskabet kan Københavns Lufthavns ledelse kun få øje på Ryanair og spanske Vueling, der vil kunne levere trafik af en størrelse, der vil være attraktivt for CPH Go. Det er svært at se, hvorfor Vueling skulle satse i det særdeles konkurrenceintensive skandinaviske marked. I stedet ligger CPH Go lige til højrebenet for Ryanair.

På World Low Cost Airlines Congress i London sidst i september udtalte en højtstående repræsentant fra Ryanair, at “CPH Go er stadig en spændende mulighed“. De kommende måneder vil vise, hvorvidt den sidste sten bliver ryddet af vejen, således at “Ryanair-effekten“ også bliver synlig i Københavns Lufthavn fremover.

Foto: Dette rutekort med 40 nye Ryanair-ruter fra Københavns Lufthavn blev præsenteret for Skatteministeriet i foråret 2005.