Vingespids på A350-900 XWB (Foto: Andreas Krog)

Ryanair kigger på Airbus A350 til USA-ruter

Ryanair kan meget vel risikere at bryde strategien om et eksklusivt partnerskab med Boeing, når det irske lavprisflyselskab inden for de kommende år er klar til transatlantiske flyvninger.

Ryanair flirter stadig med planer om at etablere langdistanceruter til Nordamerika.

Det irske lavprisflyselskab har i et interview med The Sunday Times afsløret, at man kigger på Airbus A350 som en mulighed, når beslutning om anskaffelse af fly skal tages.

Dermed kan Ryanair bryde med den mangeårige eksklusivitet med Boeing Commercial Aircraft som leverandør. I dag har Ryanair flere end 300 Boeing 737-800 mellemdistancefly, og yderligere 180 er på vej frem til 2019.

“Planen, der ligger mindst tre år ud i fremtiden, kan betyde, at vi lancerer et nyt transatlantisk brand, som herudover vil have et premium-koncept i kabinen i tillæg til standardydelserne,“ siger Kenny Jacobs, der er marketingchef hos Ryanair.

Ruter fra Dublin, London og Milano
Der er ingen tvivl om, at udmeldingen skal lægge pres på Boeing i de forhandlinger der udestår omkring Boeing 787 Dreamliners til Ryanair, hvilket ville være den logiske løsning.

Ryanair har samtidig afsløret, at selskabet vil satse på oversøiske ruter med udgangspunkt i flyvninger fra Dublin, London-Stansted og Milano, mens New York-Newark, New York-JFK og Boston er identificeret som de foreløbige destinationer i USA.

Ryanair skæver meget til, hvad Norwegian i øjeblikket gør på det britiske marked. Her indsættes der stadig mere kapacitet fra London Gatwick Airport til de nordamerikanske destinationer med en slagpris fra London til New York for blot 150 britiske pund.

Men Ryanair har ingen hastværk. Lært af erfaringerne med Norwegian, vil Ryanair skaffe et sted mellem 30 og 50 langdistancefly, så man hurtigst muligt opnår kritisk masse.

“Vi vil hellere arbejde klogere, end at arbejde hurtigt,“ siger Kenny Jacobs.