Kommerciel direktør David O´Brien (t.v.) og personaledirektør Eddie Wilson (t.h.) fra Ryanair til pressemøde i København i 2015. (Foto: Andreas Krog)

Ryanair lancerer flere CPH-ruter

Tirsdag vil Ryanair præsentere yderligere op til fire nye flyruter fra Københavns Lufthavn oveni de ni, som selskabet allerede har startet eller annonceret at ville starte.

Det irske lavprisselskab Ryanair forstår til fulde at få mest mulig opmærksomhed omkring sin lancering af ruter fra den nye base i Københavns Lufthavn. Striden med LO-fagbevægelsen om overenskomst for selskabets ansatte på basen og retssager om blokade af selskabets første flyafgang fra Københavns Lufthavn den 18. marts er med til at trække læsset.

Men ved siden af det, så er Ryanair også god til at dele lanceringen af nye ruter op i små lunser, som medierne fodres med løbende. Således har selskabet på tirsdag indkaldt til sit femte pressemøde siden det i oktober sidste år blev offentliggjort, at Ryanair ville etablere base i Københavns Lufthavn.

Ryanair oplyser til CHECK-IN.dk, at der på pressemødet tirsdag vil blive sat navne på flere destinationer oveni de ni, som selskabet allerede har startet eller annonceret at ville starte.

Barcelona Girona, Budapest og Krakow i Polen kunne være blandt de destinationer, som Ryanair kommer til at præsentere tirsdag. Det er alle byer med en vis tiltrækningskraft på de danske fritidsrejsende og lufthavne, der er Ryanair-baser. Det kunne også tænkes, at Ryanair vil have sin bid af kagen af trafikken mellem København og Berlin. Selskabet åbner til efteråret en base i Berlin Schönefeld Lufthavn.

Planer på bordet
I oktober sidste år sagde Ryanair, at man i første omgang i løbet af 2015 planlagde at etablere en base i Københavns Lufthavn med fire Boeing 737-800 fly og i alt 13 ruter. Den målsætning blev på et pressemøde i marts – selskabets fjerde – justeret til at være mellem 11 og 13 ruter.

Tirsdagens pressemøde vil altså kunne byde på mellem 1 og fire nye ruteannonceringer. En, hvis Ryanair stadig har planer om at åbne 11 ruter eller flere og venter med at annoncere de sidste ruter på et sjette pressemøde. Fire, hvis Ryanair lægger alle de resterende ruteplaner på bordet på en gang.

Tage opmærksomhed væk
Ved at præsentere de nye ruter drypvis, har Ryanair kunne bruge de nye ruter til at tage opmærksomheden væk fra striden med fagforeningerne. I oktober sidste år startede selskabet med at annoncere, at man ved åbningen af basen 26. marts i år ville starte flyvninger til London Luton, Milano Bergamo og Warszawa Modlin.

På selskabets andet pressemøde den 29. januar fortalte selskabet, at man fra 2. september vil flyve til Madrid og Rom Ciampino samt fra 25. oktober til Stockholm Skavsta og Bruxelles Charleroi. På et tredje pressemøde i februar kunne Ryanair berette, at man tyvstartede på sin entré i Københavns Lufthavn ved fra 18. marts at åbne en rute mellem Dublin og København. På det fjerde pressemøde i marts blev Køln føjet til listen med ruter, der åbner 2. september, når fly nummer to stationeres på basen i Københavns Lufthavn.

Parallelt med ruteannonceringerne fortsætter det juridiske slagsmål mod fagbevægelsen på flere fronter. Først og fremmest i Arbejdsretten, hvor parterne skal mødes igen 12. maj. Og i Københavns Byret, hvor Ryanair på den ene side og Ekspeditionsarbejdernes Klub og SAS på den anden side skal mødes igen i løbet af maj. Den sag handler om hvem der havde ansvaret for, at 50-100 ansatte i lufthavnen den 18. marts lavede det, de selv kaldte en happening rundt om Ryanairs fly og forsinkede afgangen med mere end tre timer.

Ryanairs kommercielle direktør, David O’Brien, og selskabets personaledirektør, Eddie Wilson, ved et af de tidligere pressemøder. Foto: Andreas Krog.