Ryanair og easyJet største operatører mellem Europa og Spanien

Det haster for Iberia med at få etableret lavprisflyselskabet Iberia Express, der sammen med Vueling skal dæmme op for den dominans, som Ryanair og easyJet har opnået på det spanske marked. De to store lavprisflyselskaber udbyder næsten tre gange så mange sæder mellem Europa og Spanien som Iberia og Vueling tilsammen.

International Airlines Group har en plan, men den begynder at haste.

Moderselskabet bag British Airways og Iberia annonceredetilbage i oktober 2011, at man ville skabe et nyt spansk lavprisflyselskab i 2012.

Det nye lavprisflyselskab med navnetIberia Express skal tage konkurrencen op på de spanske indenrigsruter, hvor man har tabt terræn.

Ryanrair og easyJet dominerer

Iberia har især været under pres fra Ryanair og easyJet, der begge har åbnet baser i Madrid Barajas og Barcelona El Prat og derfor begnder det at haste for Iberia med et slagkraftigt datterselskab, der sammen med lavprisflyselskabet Vueling kandæmme op for den dominans, som Ryanair og easyJet har opnået på det spanske marked.

De to store lavprisflyselskaber udbyder næsten tre gange så mange sæder mellem Europa og Spanien som Iberia og Vueling tilsammen. Det viser en opgørelse fra CAPA – Centre for Aviation over de 10 største udbydere fra Spanien til Europa.

I efteråret 2011 udbød Vueling på 4. pladsen således ugentligt 70.168 sæder mellem Europa og Spanien, mens Iberia på 3. pladsen udbød 108.706 sæder.

Til sammenligning indtog easyJet 2. pladsen med 130.533 ugentligt udbudte sæder, mens Ryanair var den ubestridte leder med 322.812 udbudte sæder mellem Europa og Spanien.

Lavpris med to serviceklasser

Med tiden skal Iberia Express også videreudvikle egne markeder og destinationer, der kan styrke selskabets hub i Madrids lufthavn. Iberia Expressvil tilbyde et produkt på såvel Business som Economy class. Udover direkte ruter er det hensigten, at Iberia Express også skal feede passagerer ind til Iberias langdistance-ruter.

Iberia Express får en enhedsflåde af Airbus A320 fly, hvor man starter op med fire styk og inden udgangen af 2012 vil have 13 fly. Det nye datterselskab får efter planerne en betydeligt lavere omkostningsstruktur, blandt andet på grund af enhedsflåden, der skal udnyttes bedre samt gennem rekruttering af nye medarbejdere på billigere anættelsesvilkår.