Det første Ryanair-fly blev mødt med røde faner, da det landede i CPH i 2015.

Ryanair-overenskomst kan tage op til et år

Hvis Ryanair ønsker at genetablere baser i Danmark kan det tage mellem seks og 12 måneder, inden man er klar til at implementere en ny overenskomst.

Torsdag mødtes Ryanair med Flyvebranchens Personale Union (FPU) hos advokatfirmaet Lund Elmer Sandager på Kalvebod Brygge i København. Det var første gang, at parterne sad overfor hinanden siden retsmødet i Arbejdsretten den 15. juni 2015, hvor det i den efterfølgende dom blev fastslået, at FPU – bistået af flere LO-forbund – var i sin gode ret til at etablere konflikt mod det irske lavprisflyselskab, der nægtede at tegne overenskomster for det danske personale.

På torsdagens møde sad Ryanairs danske advokat Michael Møller Nielsen, partner i Lund Elmer Sandager, og leder af ansættelsesretsafdelingen sammen med kollegaen Julie Flindt Rasmussen på den ene side af bordet flankeret af Ryanairs personaledirektør Eddie Wilson samt en af de mange nyansatte forhandlere, som er blevet ansat i Ryanair igennem de senere måneder.

Agendaen i forbindelse med mødet med den danske fagforening, der organiserer piloter og kabinepersonale hos flyselskaberne, var ikke til at tage fejl af. Ryanair ønsker at vende tilbage til Danmark og etablere en base med lokalt ansat personale.

Det kræver dog en overenskomst, og en sådan skal Ryanair ifølge eget udsagn være villig til at tegne, for at kunne komme tilbage til det danske marked.

Specielt gensyn
På den modsatte side af bordet sad de to topfolk fra FPU, henholdsvis Thilde Mortensen Waast og Anders Mark Jensen, der er henholdsvis formand og næstformand i fagforeningen.

De husker alt for godt konflikten med Ryanair i foråret 2015, hvor de efter eget udsagn frygtede at de blev overvåget under hele sagen. Nu sad de overfor det magtfulde irske lavprisflyselskab igen.

“Det var lidt specielt for os at sidde overfor dem igen, efter at vi havde været igennem den lange kamp i 2015, der endte i Arbejdsretten. Vi kender dem ganske godt, og også på et lidt dybere niveau end i en lang række andre lande,” siger Anders Mark Jensen til CHECK-IN.dk efter torsdagens møde, der varede en lille times tid, og efter hans udsagn foregik i en tone med en god stemning.

Mellem et halvt og et helt år
Kravet fra FPU til Ryanair var ganske enkelt. Der skal laves en dansk overenskomst, før der kan etableres en ny base. Men det var naturligvis ikke noget, som det irske lavprisflyselskabs repræsentanter kunne forpligte sig til på det indledende møde.

“Ryanair vil vende tilbage med forslag til et nyt møde samt stillingtagen til vores krav,” forklarer Anders Mark Jensen om udfaldet af mødet.

Tidshorisonten er det svært at sige noget om. Ryanair har travlt ude i hele Europa på grund af det pilotoprør, der startede sidste efterår. Selskabet har mange ting, der skal på plads, men der er en stor logistisk udfordringer med mange baser og få ansatte til at håndtere dialogen med de mange europæiske fagforeninger.

Derfor kan der også gå lang tid, før Ryanair atter kan ansætte personale i Danmark.

“Når vi tegner overenskomster for nye selskaber i Danmark, tager det mellem et halvt og et helt år fra første dialog til overenskomsten er implementeret,” vurderer FPU´s næstformand.

Ryanair har ikke præciseret, om selskabet ønsker at vende tilbage med baser i både København og Billund, eller om det udelukkende er den danske hovedstadslufthavn, der er mest interessant.

 

Relaterede artikler:

FPU: Stadig langt til overenskomstforhandlinger med Ryanair

Ryanair skal snart mødes med dansk fagforening

Ryanair kan være på vej med danske baser

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Ryanair mod LO i Arbejdsretten