Hvis muligheden byder sig, er Ryanair parat til at investere i yderligere to flyselskaber. Det irske lavprisflyselskab købte senest LaudaMotion.
Ryanair er på hastig fremfærd på den europæiske luftfartshimmel.
Lavprisflyselskabet er ejer af Ryanair Sun, og senest har selskabet overtaget det østrigske flyselskab LaudaMotion. Men porteføljen på tre flyselskaber får ikke irske Ryanair til at indstille jagten på flere flyselskaber.
Koncernchef i Ryanair, Michael O’Leary, har over for Air Transport World afsløret, at flyselskabet gerne udvider porteføljen.
”To flyselskaber mere kunne være muligt. Vi ser, hvad der dukker op. Hvis der er andre muligheder, selskaber med en flåde på 20 til 50 fly, som LaudaMotion, er vi interesserede,” siger han til luftfartsmediet.
I slutningen af januar blev LaudaMotion et 100 procent ejet datterselskab af Ryanair Holdings Plc. LaudaMotion blev grundlagt af den tidligere Formel 1-verdensmester Niki Lauda.
Ny identitet til Ryanair Sun
Ryanair Sun blev startet op sidste år, og Ryanair har store planer for at udvikle selskabet til at få sit eget brand.
“Hvad angår Ryanair Sun, som allerede er stort med 20 fly, ønsker vi, at selskabet får sin egen identitet – hvilket betyder et nyt navn, nye flybemalinger og nye uniformer til besætningen. Måske i 2020,” fortæller Michael O’Leary.
I 2018 transporterede Ryanair 130 millioner passagerer, og dette tal skal nå nye højder. Ryanair har således ambitioner om årligt at runde 200 millioner passagerer – totalt set for de tre flyselskaber. Væksten skal blandt andet komme ved, at Ryanair og LaudaMotion skal have baser i eksempelvis Ukraine.
Luftfartskoncerner vil dominere Europa
Michael O’Leary mener, at mindre europæiske flyselskaber, der står alene, vil få det svært i fremtiden. Europæisk luftfart har allerede oplevet flere konkurser, men fremtiden bliver ikke nemmere for de mindre selskaber, forudser Ryanair-koncernchefen. Han stiller spørgsmålstegn ved, hvilke flyselskaber der overhovedet vil forblive uafhængige i de kommende år. I løbet af fem år vil europæisk luftfart være styret af de større luftfartskoncerner, mener Michael O’Leary.
“International Airlines Group (IAG, red.) tager sandsynligvis en aktiepost i TAP Portugal, og Lufthansa overtager sandsynligvis over tid Wizz Air. Jeg er ikke sikker på, om easyJet stadig vil være uafhængig i fremtiden. De vil – når alle faktorer tages i betragtning – fusionere med Air France-KLM,” siger Ryanair-chefen.
Ryanair får i slutningen af marts i år – efter planen – leveret den første af i alt 135 bestilte Boeing 737 MAX 8. Flyet vil fra anden uge i april få base i London Stansted. Flytypen får 197 sæder, og det var også kapaciteten, der fik Ryanair til at lægge en storordre på flyet. Boeing 737 MAX 8 får ni flere sæder end flyene i Ryanairs nuværende flåde af Boeing 737-800.
Ryanair, der har hovedkontor i den irske hovedstad, Dublin, råder over 438 Boeing 737-800, som også er eneste flytype i flåden. Flyselskabet opererer til 225 forskellige destinationer.
Relaterede artikler:
Ryanair har modtaget sidste Boeing 737-800