Ryanair truet som største lavprisflyselskab

Passagertallet hos Ryanair faldt i marts måned til 5,2 mio. Dermed er der mindre end 100.000 passagerer i forskel til easyJet, der puster den irske lavprisgigant i nakken.

Da Europas to største lavprisflyselskaber Ryanair og easyJet havde fløjet den sidste tur på årets sidste dag i 2013, kunne man hver for sig gøre resultatet op. Ryanair havde haft 81,4 mio. passagerer ombord på sine fly, mens easyJet i stedet kunne rapportere om 61,4 mio. passagerer, hvilket er 20 mio. færre. EasyJet gik fire procent frem, mens Ryanair blot voksede med to procent.

Dermed var der ingen tvivl om størrelsesforholdet mellem de to lavprisgiganter. Det var dog bemærkelsesværdigt, at easyJet endnu engang formåede at hæve sin belægningsprocent. Denne gang med 0,4 procent fra 88,9 til 89,3 procent. Dermed var der i gennemsnit 161 passagerer ombord på selskabets 180-sæder store Airbus A320-fly. Ryanair havde derimod en belægningsprocent på 83 procent, hvorfor man kan konstatere, at der i gennemsnit var 157 passagerer ombord i Boeing 737-800 flyene, der har en kapacitet på 189 sæder.

Trods mindre fly formåede easyJet således at få solgt fire sæder mere per flyvning i forhold til Ryanair, hvilket medvirker til at sikre en bedre ruteøkonomi. Herudover skal man også bemærke, at Ryanair råder over 297 fly, mens easyJet “blot“ har 221 fly i flåden.

Forskel på 100.000
Selvom det britiske lavprisflyselskab fører på belægningsprocenten, er man stadig bagud på antallet af passagerer. Men i marts måned var forskellen reduceret mere end nogensinde før.

EasyJet havde således 5,1 mio. passagerer ombord på sine fly, mens Ryanair kunne rapportere 5,2 mio., hvilket dermed blot er 100.000 flere trods en flyflåde, der i kapacitet er næsten 30 procent mindre.Til gengæld var belægningsprocenten hos easyJet på imponerende 91,5 procent, mens Ryanair blot havde solgt 80 procent af sæderne.

Tallene betyder, at Ryanair er gået fire procent tilbage og mistet 200.000 passagerer, mens easyJet har øget passagertallet med næsten fem procent, hvilket repræsenterer omkring 235.000 passagerer. Forskellen i passagerudviklingen skal primært henføres til påskeeffekten, hvor Ryanair er hårdere eksponeret mod fritidsrejsemarkedet, mens easyJet har en forholdsmæssigt større andel af forretningsrejsende ombord på sine fly.

Endelig er det vigtigt at holde for øje, at når lavprisflyselskaber som Ryanair og easyJet rapporterer passagertal, er der tale om solgte sæder og dermed ikke nødvendigvis udtryk for antallet af passagerer. Flyselskaber der tilbyder ikke-refunderbare billetter, kan i princippet sælge det samme sæde flere gange, hvis passagererne annullerer reservationen. Dermed kan belægningsprocenten blive højere end de traditionelle flyselskaber, der ofte har mere fleksible annulleringsbetingelser.