Ryanair vil have bredere døre

Nu vil Ryanair have indflydelse på designet af fremtidens fly for at kunne få passagererne hurtigere ind og ud af flyet.

Ryanair og lavpristerrierens karismatiske topchef, Michael O’Leary, har gennem årene været gode til at trække avisoverskrifter med kreative ideer til hvordan selskabet kan tjene ekstra penge. Størst furore vakte det, da O’Leary luftede ideen om at tage betaling for at lade passagererne bruge toiletterne i flyene.

Fælles for de mange ideer er, at ingen af dem endnu er blevet ført ud i livet. Men de skabte overskrifter og det var måske også kun det, som de skulle bruges til.

Nu er Ryanair imidlertid på banen med en ny idé, som ikke direkte vil pålægge passagererne ekstra udgifter. Men det vil kunne spare penge for Ryanair og understreger selskabets evne til skrue på alle tænkelige parametre i jagten på at nedbringe omkostningerne.

Det irske lavprisselskab taler således med den kinesiske flyproducent Comac om at gøre dørene i kinesernes nye passagerfly, Comac 919, så store, at to passagerer kan gå ombord samtidig. Dermed håber Ryanair på, at de kan tømme og fylde flyene endnu hurtigere end i dag. For det er som bekendt i luften, og ikke på jorden, at flyene tjener penge.

Comac er i fuld gang med at udvikle det nye fly, som skal give konkurrence til Boeing og Airbus’ duopol på markedet for mellemdistancefly. De kinesiske flyingeniører forventer først at kunne levere de første eksemplarer hen mod slutningen af årtiet. Men Ryanair er allerede nu gået i tæt dialog med kineserne for at kunne sætte sit præg på flyet fra starten.

Ikke taget dem for givet

Alle Ryanairs knap 300 fly er i dag af mærket Boeing 737. Og selskabet gør en stor dyd ud af at følge regel nummer ét for lavprisselskaber om kun at have én flytype. Men Ryanair har naturligvis også en interesse i at kunne lægge pres på Boeing, så amerikanerne ikke tager irerne for givet.

Og så lægger Ryanair ikke skjul på, at kineserne er langt mere lydhøre over for Ryanairs input til flydesignet end det er tilfældet hos Boeing og Airbus.

”Vi finder kineserne interessante og de er villige til at lytte til os,” understregede Ryanairs vicedirektør og finansdirektør Howard Millar på en konference i London i sidste uge.