Ryanair vil have kinesiske fly

Trods en nuværende enhedsflåde bestående af 272 eksemplarer af det miljøvenlige og driftsøkonomiske Boeing 737-800 fly, har Ryanair netop indgået en aftale med kinesiske COMAC henblik på at udvikle et nyt C919-fly til brug for det irske lavprisflyselskabs fremtidig flådeudvidelser.

Verdens næststørste marked for civile passagerfly er at finde i Kina. De to globalt ledende flyproducenter amerikanske Boeing og franske Airbus har igennem de senere år haft et godt fodfæste i det hastigt ekspanderende kinesiske marked.

Det har angiveligt været en torn i øjet på den kinesiske regering, der på mange andre områder har formået at få landets industrielle virksomheder på omgangshøjde med mange af de vestlige konkurrenter.

Nu lader det til, at kineserne også har fundet den rette vej i såvel produktion som salg af civile passagerfly. Tidligere kunne Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) annoncere ordrer på ca. 100 eksemplarer af det nye C919-fly. Der er afgivet fast ordre på 55 fly og optioner på yderligere 45.

Men tirsdagens aftale med det irske lavprisflyselskab Ryanair var ganske opsigtsvækkende. Ryanair og COMAC har undertegnet et såkaldt (MoU) Memorandum of Understanding, hvor parterne fremover vil deltage i fælles drøftelser om udviklingen af et COMAC C919 fly specifikt til Ryanair – bygget med plads til 200 passagerer og tilgængelig i markedet fra 2018.

Ryanair har tilbudt at stille selskabets erfaring og ekspertise til rådighed for COMAC for at kunne udvikle lige præcis den flytype, der rammer behovet hos det irske lavprisflyselskab.

Serøst alternativ til Boeing og Airbus

“Ryanair er glade for at kunne underskrive denne aftale med COMAC og at kunne indgå i et tæt samarbejde med dem om at udvikle et C919-fly med plads til 200 passagerer,“ siger koncernchef Michael O´Leary fra Ryanair i en kommentar.

Han tilføjer: “Vi er glade for, at der nu snart findes et virkeligt alternativ til Boeing og Airbus, og vi er seriøst interesseret i at udvikle en variant til C919 med plads til 200 passagerer, og vi ser frem til, at den bliver tilgængelig fra og med 2018.“

Ryanair vil i løbet af 2013 nå op op en flåde på mere en 300 Boeing-fly af typen 737-800 .“Vi fører i øjeblikket drøftelser med såvel Boeing som COMAC om en erstatning for de nuværende fly,“ siger Michael O´Leary og tilføjer, at “det drejer sig om mindst 200 fly.“ Han fremhæver samtidig, at Ryanair er klar til at afvige fra den hidtidige enhedsflåde-strategi, hvis Boeing 737-800 flyene kan matches at et alternativ, eller omkostningerne sænkes gennem en ligeså stor ordre hos en anden producent.

O´Leary mener ikke, at dialogen med COMAC skader selskabets langvarige relationer til Boeing. Han ser i stedet frem til, at der bliver skærpet konkurrence mellem flyproducenterne til gavn for flyselskaberne og deres kunder, der dermed vil kunne rejse endnu billigere.

Ikke overraskende er der stor begejstring at spore hos den kinesiske flyproducent.

“COMAC sætter pris på opbakningen fra Ryanair, og vi ser frem til at udvikle samarbejdet og dialogen med Ryanair. Vi går målrettet efter at etablere et langsigtet strategisk partnerskab,“ udtaler Zhuanglong Jin, der er koncernchef for COMAC.

Den kinesiske flychef lægger vægtpå, at et tæt samarbejde medet stort lavprisflyselskab somRyanair kan medvirke til at sikre, at COMAC udvikler et fly som opfylder de ændredekrav og behov i luftfartsindustrien samt at Ryanair og COMAC efterfølgende kan være partner i mange år frem i tiden.

De kommende år vil vise, hvorvidt Ryanair har spillet en “pres-bold“ mod den amerikanske Boeing-flyproducent med henblik på at opnå bedre vilkår, eller om det irske lavprisflyselskab vitterligt er klar til at gå på kompromis med enhedsflåden og integrere de kinesiske C919-fly i flåden.