Demonstration foran Royal Hotel i København i januar 2015, hvor Ryanair holdt pressemøde. Foto: Andreas Krog.

Ryanair: Vil ikke deltage i fagbevægelsens cirkus

Det er ikke muligt at få den danske model til at gælde ombord på irske fly, lyder det fra Ryanair, der kalder fagbevægelsens protester mod selskabets nye base for et cirkus.

Tirsdag havde Ryanair for fjerde gang på lidt over fire måneder indkaldt til pressemøde – endnu inden det første fly er landet i Københavns Lufthavn og den annoncerede base er åbnet. Det sker den 18. og 26. marts.

Ryanairs plan med pressemødet var egentlig at få mulighed for at tale om luftfart og rejser og knap så meget om arbejdsvilkår og arbejdslovgivning. Derfor havde selskabet også kun inviteret en håndfuld rejsejournalister til en mere afdæmpet seance end ved de forrige pressemøder, hvor over 20 journalister og flere tv-stationer har været til stede.

”Vi ønsker ikke at deltage i cirkusset,” sagde Ryanairs kommercielle direktør, David O’Brien, med henvisning til debatten frem og tilbage mellem selskabet og den danske fagbevægelse.

En tv-station og en journalist fra fagbevægelsen dukkede dog uventet op og David O’Brien kunne heller ikke afholde sig fra lange ud efter fagbevægelsen og den særlige danske model på arbejdsmarkedet.

”Nogen forsøger at få den danske model ind i irske fly. Det er ikke muligt,” fastslog David O’Brien.

Pådutte andre modellen
I Ryanairs øjne er det afgørende nemlig hvor flyene er indregistreret. Alle Ryanairs mere end 300 fly er indregistreret i Irland og derfor er det irsk lovgivning der gælder, lyder det fra selskabet.

”Vi har ikke noget problem med den danske model i Københavns Lufthavn,” sagde David O’Brien med henvisning til, at det overenskomstdækkede handlingselskab Aviator skal ”handle” Københavns Lufthavn fra onsdag i næste uge, hvor selskabet åbner sin første CPH-rute til Dublin.

”Men du kan ikke eksportere den danske model. Held og lykke med at bruge den på hjemmemarkedet. Men hvis Danmark begynder at pådutte andre modellen, vil det åbne en Pandoras æske af problemer,” påpegede David O’ Brien.

Ryanair og den danske fagforening Flyvebranchens Personale Union mødtes i Arbejdsretten den 26. februar og skal stille der igen den 26. marts. Her vil Arbejdsretten sandsynligvis meddele parterne, hvornår de agter at træffe en endelig afgørelse og slå fast, om fagbevægelsen kan lave en lovlig sympatikonflikt mod selskabet eller ej.

Ryanair er ved tidligere pressemøder i København blevet mødt af røde faner og protesterende fagforeningsfolk. Foto: Andreas Krog.