Ryanair har fået tildelt landingstilladelser i Paris Charles de Gaulle-lufthavnen til 15 daglige flyvninger til syv europæiske storbyer.
Det irske lavprisselskab Ryanair har ansøgt om 21 daglige landingstilladelser i Paris Charles de Gaulle-lufthavnen og fået tildelt 15 tilladelser. Ryanair vil bruge landingstilladelserne til at åbne ruter til syv europæiske storbyer.
Eller vil de nu også det? For enten kommer Ryanairs blå, hvide og gule Boeing 737-800 fly næste sommer til at lette og lande dagligt i Europas næststørste lufthavn. Eller også leger Ryanair igen kispus med konkurrenterne og får tildelt landingstilladelser, som de ender med ikke at bruge. Det praktiserede selskabet i Københavns Lufthavn i flere år forud for åbningen af de første CPH-ruter i marts i år.
Landingstilladelserne går på ruter fra Barcelona , Milano Bergamo, Rom, Dublin, Lissabon, Madrid, Porto og Berlin Schönefeld med to til tre daglige flyvninger om dagen afhængigt af destinationen. Kilder fortæller til franske medier, at landingstilladelserne ikke ligger i de travle og attraktive morgentimer.
Fik afslag
Ryanair havde ansøgt om landingstilladelser i Paris Orly-lufthavnen syd for byen, men fik afslag. I Charles de Gaulle kan der i stedet presses lidt ekstra fik ind, når lufthavnen næste år går op på at kunne håndtere 120 starter og landinger i timen.
Den meget store lufthavn gør det dog sværere for Ryanair at vende flyene på de 25-30 minutter, som er selskabets standard, og sådan man gør i Københavns Lufthavn.
Ryanair har tidligere erklæret at London Heathrow, Frankfurt og Paris Charles de Gaulle er de tre eneste europæiske lufthavne, hvor man ikke kunne forestille sig at åbne en base. Hvis Ryanair vælger at anvende de 15 landingstilladelser, så er det ikke ensbetydende med at selskabet åbner en base i lufthavnen. En base er kun når selskabet stationerer et eller flere fly i lufthavnen. Ruterne ind og ud af Charles de Gaulle ville kunne blive opereret af fly fra andre baser.
Når flyrejsende i dag flyver med Ryanair til Paris, så lander de enten i Beauvais-lufthavnen omkring 85 kilometer nord for centrum af byernes by eller i Vatry-lufthavnen omkring 150 kilometer fra Paris. Air France, SAS og easyJet flyver mellem Københavns Lufthavn og Paris Charles de Gaulle. Næste år får de selskab af Vueling, mens Norwegian benytter Paris Orly-lufthavnen.
Foto: Morten Lund Madsen.