- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Så meget kan der spares ved elektriske indenrigsfly

En analyse viser, at der hver måned er mulighed for at spare CO2-udledninger svarende til den mængde, der udledes fra 773 fly, hvis flyselskaberne i de nordiske lande gjorde brug af elfly.

I øjeblikket overvejer mange flyselskaber og andre aktører, hvordan luftfartens klimaaftryk kan nedbringes i fremtiden. I den forbindelse nævnes bæredygtigt flybrændstof ofte som det naturlige næste skridt på vejen mod bæredygtighed.

Det skyldes blandt andet, at selvom den teknologi, der skal benyttes til en eventuel elektrificering af flyflåderne, er undervejs, er der fortsat et stykke vej, inden det er plausibelt, at flyselskaberne kan foretage et skifte fra brændstof til elektricitet.

De nuværende elektriske fly har plads til få passagerer eller en mindre mængde gods, kan kun være på vingerne i under halvanden time og så har de en maksimal rækkevidde på 500 miles, der svarer til 805 kilometer.

Væsentlige besparelser at hente
I det lys har virksomheden Distrelec, der sælger forskellige former for elektronisk udstyr, foretaget en analyse af flyruter i de nordiske lande for at se hvilke af disse, der ville kunne betjenes med elektriske fly sådan, som teknologien ser ud i dag.  

Analysen viser, at der hver måned er i alt 300 flyvninger fra Danmark, Sverige, Norge, Island og Finland, der potentielt ville kunne foretages med elfly.

I alt ville det resultere i besparelser på 61.123,5 ton CO2 hver måned, og det svarer til udledningerne fra 773 fly, der har en maksimal take off-vægt på 79,000 kilo, når de er fyldt op med passagerer, bagage og brændstof, oplyser virksomheden.

Her kan der spares i Danmark
Et nærmere blik på indenrigsruterne herhjemme viser, at der i alt kan spares 4.177,2 ton CO2-udledninger hver måned, hvis alle flyvningerne blev foretaget ved hjælp af el. Det er særligt flyvningerne mellem Københavns Lufthavn og Aalborg, der har en effekt på miljøet. Her foretages der 456 flyvninger hver måned, hvor der bliver udledt 47 kilo CO2 per passager.

Afhængigt af flytypen vil det formentlig betyde, at der skal en del flere fly på vingerne. Elflyet ES-19 fra den svenske flyproducent Heart Aerospace forventes eksempelvis at få plads til 19 passagerer, men Norwegian benytter fly med en kapacitet på 189 rejsende mellem CPH og Aalborg.

Dernæst kommer flyvningerne mellem København og Rønne, som der foretages 195 af hver måned med en udledning på 38 kilo CO2 per passager, mens flyvningerne mellem hovedstadslufthavnen og Sønderborg har en emission på 43 kilo CO2 for hver passager, og dem foretages der månedligt 152 af.

Der finder ligeledes 110 flyvninger fra København til Aarhus sted hver måned, hvor der udledes 39 kilo CO2 per passager og slutteligt nævner Distrelec, at der kunne spares 58 kilo CO2 for hver passager, hvis de 16 månedlige flyvninger fra Billund Lufthavn til Rønne blev elektrificeret.

Flyvninger fra København til Amsterdam udleder mest
Derudover har Distrelec også analyseret hvilke flyvninger fra de nordiske lande til udenlandske destinationer, der udleder mest CO2. Der er blev udarbejdet en top ti-liste, der viser, at flyvningerne mellem Københavns Lufthavn og Amsterdam har det største klimaaftryk.

Virksomheden har lagt et gennemsnitligt tal på 100 passagerer til grund for beregningerne og med den belægning, vil der kunne spares 2.971,4 ton CO2 hver måned, hvis flyvningerne mellem Danmark og Holland blev foretaget med et elfly.

I alt ville klimaaftrykket fra den nordiske luftfart kunne reduceres med 17.100,5 ton CO2 om måneden, såfremt alle flyvningerne på top ti-listen ville blive elektrificeret.

Top ti over de internationale flyvninger fra de nordiske lande, der udleder mest CO2. (Grafik: Distrelec | PR)


Relaterede artikler:

Svensk elflyproducent øger fra ti til 100 ansatte

SAS-partner køber 100 svenske elfly

Island sigter efter elektriske indenrigsflyvninger i 2030