Sådan ender duellen mellem SAS og Ryanair

Mandag morgen kl. 09.45 rejser SAS kommunikationsdirektør Claus Sonberg med Ryanair fra Oslo til London for at finde sandheden om lavprisflyvning.

Tonen mellem SAS og Ryanair er igennem de seneste måneder blevet hård og uforsonlig. Senest kom en ny provokation for et par uger siden, da Ryanairs Norden-chef Erik Elmsäter på vegne afselskabet inviterede SAS-ledelsen til at rejse gratis med Ryanair for at vise, hvordan et moderne flyselskab fungerer. Denne invitation forsøgte kommunikationsdirektør Claus Sonberg fra SAS at tage imod, men Ryanair ville ikke acceptere ham som en del af ledelsen, da han ifølge selskabet er “spindoktor“ og således ikke en del af den kommercielle ledelse i luftfartsselskabet.

Men Claus Sonberg fastholder af tage imod udfordringen. Han har nu selv købt billetter til en rejse med det irske lavprisflyselskab. Mandag den 21. september kl. 09.45 sidder SAS-kommunikationsdirektørenombord på FR035 fra Oslo-lufthavnen Torp med kurs mod London-Stansted. Returrejsen finder ifølge medieoplysninger sted tirsdag den 22. september kl. 10.50 fra Stansted med FR036.

Men hvad får SAS til at gå i åben kamp med Ryanair på denne måde?

Slut med “tie-ihjel“ strategien

Kommunikationsdirektøren mener, at det er på tide, at ledelsen stiller sig op og forsvarer selskabet, produktet, medarbejderne og kunderne. “Tie ihjel“-strategien opfattes nu som arrogant og gammeldags. Særligt medarbejderne har været meget positive overfor den nye aggressive strategi, hvor man offentligt forsvarer sin sag og ikke lader eksempelvis Ryanair fortsætte sine provokationer uden modspil.

Duellen med Ryanair giver også SAS mulighed for at kommunikere de konkurrencefordele selskabet har i forhold til Ryanair. Således mener Claus Sonberg, at SAS nu tydeligt får kommunikeret, at Ryanair slet ikke er billigere end SAS, og at tidsforbruget er væsentligt større, hvis der rejses med det irske lavprisflyselskab.

Mægler- og rådgivningsvirksomheden Travelbroker Nordic på forhånd foretaget en beregning af den samlede rejsetid og de samlede rejseomkostninger. Beregningen er foretaget på de aktuelle fly som Claus Sonberg ifølge egne oplysninger har reserveret samt et alternativt SAS-fly, således at de to selskabers produkter kan sammenlignes.

SAS Claus Sonberg

SAS-kommunikationsdirektør Claus Sonberg

Rejsetiden

Ikke uventet er rejsetiden længst med Ryanair. Det skyldes faktisk udelukkende den lange bustur fra Oslo centrum til Torp-lufthavnen syd for Oslo. Samlet er rejsetiden på både ud- og hjemrejsen på i alt 11 timer og 31 minutter, mens SAS kan tilbyde en rejsetid på 7 timer og 56 minutter. Altså ca. 3 timer og 30 minutter hurtigere end Ryanair.

Det er dog bemærkelsesværdigt, at begge selskaber er lige hurtige fra flyafgang i Oslo-lufthavnene til ankomst centralt i London. Det skyldes, at SAS flyver til Heathrow på 2 timer og 25 minutter, mens Ryanair tilbagelægger rejsen på 1 time og 55 minutter. Det betyder, at den længere transfertid mellem Stansted Lufthavn hentes ind ved en hurtigere flyvning. SAS har angiveligt lagt en del “luft“ i sin fartplan, for at sikre rettidighed, idet indflyvning til og taxiing i Heathrow erfaringsmæssigt kan tage længere tid end forventet. Ryanair lander i den noget mindre Stansted lufthavn, hvor operationerne afvikles hurtigere, og der ikke er samme trafiktæthed.

Rejseomkostningerne

Ryanair er af SAS blevet beskyldt for at være “verdensmestre i skjulte afgifter“. Men SASkandiderer derimodkraftigt til titlen som “europamestre i skjulte brændstoftillæg“, hvis man skal blive i denne retorik.
Det viser prissammenligningen, hvor SAS i sin pris har skjult et brændstoftillæg på 329 norske kroner. Ryanair har ikke tillæg for brændstof, men en række andre tillæg – såvel frivillige som tvungne – udgør samlet 570 norske kroner.

Samlet pris for Ryanair-rejsen med tog- og busbilletter til/fra de to afgangs- og ankomstlufthavne samt fortæring i flyet undervejs udgør 2.256 norske kroner. Ved en tilsvarende rejse hos SAS skal der betales 2.678 norske kroner.

Konklusionen er, at Ryanair er billigst, ca. 15 % billigere end SAS, men den samlede transportid er omkring 45 % længere med Ryanair, end hvis rejsen var foretaget med SAS. Derfor er det i sidste ende et spørgsmål om, hvad tiden er værd for den rejsende.

På den aktuelle rejse kan der spares 422 norske kroner. pr. person. Det får under ingen omstændigheder forretningsrejsende til at vælge Ryanair fremfor SAS – med mindre at den rejsende er bosiddende syd for Oslo og dermed har let adgang til transporten til Torp Lufthavn. Derimod vil mange fritidsrejsende stadig finde det attraktivt at kunne spare op imod 1.000 norske kroner for en rejse til London for 2 personer. Fritidsrejsende er karakteriseret ved, at de har mere tid end penge til rådighed. Så her passer Ryanairs tilbud ganske godt til målgruppen. Men SAS skal ikke sænke priserne meget, førend der kan flyttes fritidsrejsende fra Ryanair til det skandinaviske selskab.

Endelig er der mange andre parametre, der spiller ind. SAS tilbyder EuroBonus points på rejsen, ligesom at selskabet hævder at være et af de mest punktlige i Europa. Derfor kan den endelige konklusion på SAS-kommunikationsdirektør Claus Sonbergs lange rejse mod sandheden om lavprisflyvning først trækkes op, når han er hjemme igen efter sin første Ryanair-flyvning.

Claus Sonbergs rejse kan i øvrigt følges påFacebook, Twitter ogpå SAS-intranettet for ansatte i selskabet.

Dokumentation: Sammenligning af SAS og Ryanair