Salget går trægt på ny Norwegian-rute til Frankfurt

Da det norske lavprisflyselskab Norwegian for to uger siden offentliggjorde en ny rute fra København til Frankfurt, blev indtroduktionspriserne annonceret til 249 kroner. Nu er prisen sat ydeligere ned til kun 99 kroner, hvilket indikerer, at salget til den nye rute går en smule trægt.

Der er blot fem uger til, at det norske lavprisflyselskab Norwegian torsdag den 3. november åbner en direkte rute fra København til Frankfurt.

Det er samtidig selskabets første rute fra Danmark til Tyskland, hvorfor man hos Norwegian med spænding imødeser, hvordan markedet vil modtage den nye rute.

Frankfurt er først og fremmest en forretningsdestination, men Norwegian forventer dog også, at fritidsrejsende får øje på ruten.

Men noget kunne tyde på, at salget går noget trægt til den nye rute, der giver direkte konkurrence til SAS og Lufthansa, der flyver i et joint-venture samarbejde mellem København og Frankfurt.

Således blev introduktionspriserne for blot 14 dage siden, da ruten blev sat til salg, annonceret til 249 kroner for en enkeltbillet inklusive skatter og afgifter. Nu er introduktionspriserne netop blevet nedsat til blot 99 kroner for en enkeltbillet.

“Nu skal vi i gang med ruten og få høstet nogle erfaringer. Norwegian er kendt for at lave lidt røre i markedet, når vi starter nye ruter op. En disse måder er at tilbyde uhørt lave priser, hvilket vi også har valgt at gøre på Frankfurt-ruten,“ siger Norwegians danske presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen til CHECK-IN.

Tilbud til fritidsrejsende

Naturligvis er det ikke alle 186 sæder på hver af de seks ugentlige afgange med Boeing 737-800 fly, der sælges til 99 kroner per vej. Således bekræfter Johan Bisgaard Larsen, at der vil være “omkring en snes“ af de billigste billetter på hver afgang. Der vil således være lidt mere end 100 passagerer om ugen, der kan rejse til de laveste priser.

Da Norwegian lancerede indenrigsruten fra København til Karup, lokkede man med priserfra 149 kroner per enkeltrejse gennem en længere periode. Det aktuelle tilbud på ruten København-Frankfurt er således 33 % lavere, men med en flyvestrækning, der er mere end tre gange så lang som Karup-ruten.

“Det er først og fremmest et tilbudtil fritidsrejsende på det såkaldte ‘leisure-marked’. Vi forventer, at forretningsrejsende bestiller væsentligt senere og relativ kort tid før afrejse,“ siger Johan Bisgaard Larsen.

Under alle omstændigheder er det en dristig satsning at etablere en rutefra København til Frankfurt, hvor SAS og Lufthansa i forvejen er altdominerende med det fælles joint-venture samarbejde. At ruteåbningen sker ved begyndelsentil lavsæsonen, samtidig med høje brændstofpriser ogen svækketefterspørgsel på grund af gældskrisesamt uro på de finansielle markeder, gør kun satsningen endnu mere risikabel.

Norwegian flyver allerede til Berlin fra Oslo, Bergen og Stavanger samt til Hamborg fra Oslo.Rutenfra København til Frankfurt er indtil videre den eneste i Norwegians netværk til det tyske finanscentrum.