Airbus A330-300 fra SAS.

SAS åbner ruter til Miami og Los Angeles

I 2016 kommer SAS til at åbne tre nye langruter. Fra København og Oslo til Miami samt fra Stockholm til Los Angeles.

Fra efteråret 2016 vil passagerer kunne flyve direkte fra Københavns Lufthavn til Miami, når SAS som led i sin igangværende langruteekspansion begynder at flyve på ruten. Samtidig åbner SAS en parallel rute mellem Oslo Gardermoen og Miami.

Desuden åbner selskabet allerede 14. marts næste år en rute mellem Stockholm og Los Angeles. Det fortalte SAS’ danske koncerndirektør, Lars Sandahl Sørensen, onsdag eftermiddag i et interview med CHECK-IN.dk.

Ruten mellem CPH og Miami vil blive betjent tre gange om ugen, mens Oslo – Miami vil blive fløjet fire gange om ugen. De to ruter vil blive koblet sammen, så flyet fra København til Miami eksempelvis om mandagen vil flyve tilbage til Oslo. På den måde kan SAS anvende ét fly, selvom ruterne udgår fra to forskellige SAS-trafikknudepunkter.

Ruten fra Stockholm til Los Angeles vil blive fløjet alle ugens syv dage.

Købedygtigt publikum
Flere parametre spillede ind ved valget af lige præcis Miami og Los Angeles blandt mange muligheder.

“Vi har kigget på hvor der er point-to-point trafik, men også på hvor kunderne nemt og smidigt kan flyve videre. Og her giver Los Angeles gode muligheder til blandt andet Hawaii, mens der fra Miami er gode forbindelser sydover til Syd- og Mellemamerika samt Caribien,“ pointerer Lars Sandahl Sørensen.

“Desuden er der stor efterspørgsel i både København og Oslo efter flyvninger til Miami, og for især erhvervslivets vedkommende gode forbindelser videre ned til Sydamerika. Især i Norge er der et stort købedygtigt publikum, som efterspørger flyvninger til Miami og Caribien,“ siger Lars Sandahl Sørensen og peger på, at Miami er en af verdens største krydstogtshavne.

En lille stikpille
De tre nye ruter vil blive betjent henholdsvis tre, fire og syv dage om ugen. Og Lars Sandahl Sørensen undlader i denne sammenhæng ikke at komme med en lille stikpille til Norwegian, der tirsdag annoncerede en rute mellem København og Boston, som Norwegian vil betjene én gang om ugen.

“Vi laver ikke den store ståhej fordi vi åbner en rute med flyvning én gang om ugen. Vi åbner reelt. Man er nødt til at have et vist antal frekvenser for at kunne betjene forretningskunder,“ understreger Lars Sandahl Sørensen.

Robust kundegrundlag
Boston var sammen med blandt andet Delhi og Seoul på listen over destinationer, som SAS overvejede, inden man lagde sig fast på Miami og Los Angeles. Ved valg af destinationer handler det dog om at have det rigtige mix af passagerer og have det hele året rundt.

“De destinationer er på vores ønskeliste. Men det er også vigtigt at sikre sig, at der er et robust kundegrundlag, så vi kan tiltrække både business- og leisurerejsende hele året, samt at der er en partner i den anden ende, som kan bringe passagererne videre ud,“ forklarer Lars Sandahl Sørensen.

Fire nye fly
Foruden de tre nye ruter, så har SAS tidligere i år annonceret, at de øger frekvensen på fem af deres eksisterende langruter, så alle fem får daglig betjening i vinterhalvåret. Fra København drejer det sig om ruterne til Shanghai og San Francisco. Fra Stockholm vil der komme daglig afgang alle ugens dage til Chicago og New York, og fra Oslo vil der blive daglig betjening alle ugens dage af ruten til New York.

Desuden åbner SAS 15. september en ny rute mellem Stockholm og Hong Kong.

Langruteekspansionen muliggøres af, at SAS i de kommende måneder frem til maj næste år modtager fire nye Airbus A330-300Enhanced langdistancefly. Dermed kommer SAS op på at have i alt 16 Airbus A330 og A340 langdistancefly.