SAS bekræfter udsættelse af Shanghai-rute

I forbindelse med mandagens genåbning af flyruten mellem Oslo og New York kunne SAS meddele, at Shanghai-ruten genoptages ‘næste år’. Dermed har SAS definitivt bekræftet, at ruten ikke kommer i gang til starten af vinterprogrammet 2011/12.

Mangel på flykapacitet betyder, at SAS nu definitivt må udsætte genåbningen af selskabets rute fra København til Shanghai. Oprindeligt har rutens opstart været planlagt til vinteren 2011, men SAS bekræfter nu, at ruten først starter i 2012.

Detmå derfor forventes at ske iløbet af februar næste år eller senest ved udgangen af marts måned, når sommertrafikprogrammet træder i kraft. På dette tidspunkt vil SAS have fået et Airbus A340-300 flytilbage, der har været udlejet til det portugesisk selskab Hi Fly.

Shanghai-ruten har været meget stærkt efterspurgt af det skandinaviske erhvervsliv og er da også planlagt til at operere med fem ugentlige frekvenser, når den engang starter op.

SAS fløj senest til Shanghai i perioden fra 2004 til 2007. Da ruten åbnede i foråret 2004 blev der indsat tre ugentlige frekvenser, men allerede ved vinterfartplanens ikrafttræden i slutningen af oktober måned samme år kunne SAS fordoble til seks ugentlige afgange på ruten.

Der har således ikke været direkte forbindelse mellem København og Shanghai siden april 2007, hvor SAS lukkede ruten. Undtagelsen er dog en kort periode i slutningen af 2009, hvor det kinesiske luftfartsselskab China Eastern Airlines forlængede Shanghai-Frankfurt ruten op til København. Men dette eksperiment varede kun få måneder.

Den hurtigste rute fra København til Shanghai går i dag via Helsinki med Finnair. Her kan turen tilbagelægges på blot 11 timer og 45 minutter, hvilket er en time hurtigere end at flyve til Bejing med SAS direkte fra København og videre med indenrigsfly til Shanghai. Vælger man at rejse med Lufthansa via Frankfurt skal man regne med en samlet rejsetid på lidt mere end13 timer.