Koncernchef Rickard Gustafson fra SAS (Arkivfoto: Andreas Krog).

SAS-chef: Resultatet er ikke tilfredsstilende

Et omsætningsfald på 18 procent til 7.871 mio. svenske kroner og et primært driftsunderskud på 141 mio. svenske kroner i 1. kvartalsregnskabet, var ikke tilfredsstillende for koncernchef Rickard Gustafson.

Et omsætningsfald på 18 procent fra. 9.597 til 7.871 mio. svenske kroner var ikke, hvad SAS havde brug for. Det kom frem her til morgen, hvor SAS offentliggjorde kvartalsregnskabet af første kvartal af finansåret, der omfatter perioden november, december og januar.

Bruttoindtægterne faldt til minus 1.169 mio. svenske kroner mod et minus sidste år på 745 mio. kroner. Resultatet før skat blev på minus 146 mio. kroner.

Markedsudviklingen er således forværret så meget, at SAS har svært ved at nå sine mål i henhold til 4XNG-strategiplanen.

Men der er stadig et forsigtigt håb om et positivt resultat for finansåret 2013/14. Således skriver SAS, at hvis ikke markedsforholdene ikke ænder sig dramatisk, hvad angår priserne på flybrændstof og de skandinaviske valutaer ikke falder mere, og at der ikke kommer uventede hændelser, så vil der være et “potentiale“ for et positivt resultat for 2014.

Så er der også taget alle de forbehold, det er muligt at tage.

Vigtigt at levere på stategiske indsatsområder
Rickard Gustafson ønsker dog at fastholde fokus på de strategiske indsatsområder fra 4XNG-strategiplanen, da det tydeligvis er nødvendigt, at der bliver leveret 100 procent og gerne mere på dette området, da den underliggende indtjening er under pres.

“Som forventet har dette kvartal været svagt i forhold til indtjening med et resultat på minus 146 mio. svenske kroner før skat. Først kvarter er sæsonmæssigt det svageste, men dette kvartal var også præget af overkapacitet og lavere vækst, hvilket har sat vores indtjening under pres i hele vort marked.,“ siger koncernchef Rickard Gustafson i en kommentar til regnskabet.

Han understreger samtidig, at markedsudviklingen viser, at det er vigtigt at fortsætte det høje tempo med de tre strategiske prioriterede indsatsområder, der handler om at etablere en effektiv driftsplatform, at vinde kampen om de hyppigt skandinaviske rejsen samt at investere i selskabets fremtid.

“Selvom resultatet blev som forventet, er det ikke tilfredsstillende,“ er konklusionen fra den ambitiøse koncernchef.