SAS er atter verdens mest punktlige

I april måned var SAS det mest punktlige flyselskab i verden blandt de 43 større flyselskaber, der indgår i den anerkendte opgørelse fra FlightStats.

SAS har historisk haft stolte traditioner i de regelmæssige målinger af flyselskabernes punktlighed. En opgørelse, der hver måned publiceres af FlightStats, der via forskellige datakilder indsamler data om flyselskabernes forsinkelser samt rettidige afgange.

Punktligheden har dog igennem de seneste 12 – 18 måneder været noget lavere end de tidligere tiders relativt høje niveauer. Men nu er SAS atter tilbage i punktlighedstoppen blandt de større internationale flyselskaber.

I april måned indtager SAS således en førsteplads med 91,3 procent af samtlige 19.761 målte flyvninger til tiden. Dermed var SAS det mest præcise flyselskab i verden foran Airberlin og Austrian Airlines på de efterfølgende pladser.

“Vi har de seneste år mærket et stort fokus på punktlighed i luftfart og har selv været med til at sætte standarder og ekstremt høje niveauer i branchen. Derfor er resultaterne for april måned et rigtig godt tegn og en god bekræftelse på, at vi gør tingene rigtigt,“ siger koncerndriftsdirektør Flemming Jensen fra SAS til CHECK-IN.dk.

Ros til medarbejderne
Ikke alene er SAS det mest punktlige flyselskab blandt de 43 såkaldte større flyselskaber i undersøgelsen. Men SAS ligger også væsentligt over gennemsnittet af de 43 flyselskaber, der samlet præsterede en punktlighed på 77,97 procent ud af samlet 775.162 målte flyvninger.

Hos SAS er der da også stor anerkendelse af den store indsats, som ligger til grund for det flotte resultat fra april måned.

“Vi går fra have præsteret godt i løbet af vinteren og foråret til nu igen at ligge helt i toppen. Det er til medarbejdernes store ros, som arbejder hårdt hver dag for at give kunderne den høje punktlighed, de efterspørger,“ siger Flemming Jensen.

Overhalet af mindre flyselskaber
Men selvom SAS har præsteret ypperligt blandt de største flyselskaber, er der dog mindre flyselskaber, der har præsteret bedre. Men det er trods alt lettere at opnå en god placering, når man ikke har så mange operationer som de største selskaber.

I Europa er lettiske airBaltic således højest placeret på punktlighedsstatistikken målt på 3.772 operationer. Punktligheden hos airBaltic var i april på imponerende 95,86 procent.

Samlet var SAS nummer 12 på listen blandt de europæiske flyselskaber, men alle selskaberne foran SAS var ikke indenfor kategorien større flyselskaber. Den skandinaviske ærkerival Norwegian landede på 90,16 procent i april måned.

En rettidig ankomst defineres som ankomst ved gaten senest 15 minutter efter tidtabellen.