SAS Airbus A340-300 i Stockholm-Arlanda. (Foto: SAS)

SAS er endelig klar til Shanghai

SAS genåbner den 1. marts 2012 selskabets rute mellem København og Shanghai med fem ugentlige afgange. Dermed vender det skandinaviske luftfartsselskab tilbage til den kinesiske millionby efter næsten fem års fravær.

Markedet har længet ventet på den endelige bekræftelse fra SAS på opstartstidspunktet for ruten mellem København og Shanghai.

Men nu skulle det være ganske vist. SAS genoptager trafikken til den kinesiske millionby den 1. marts 2012 med fem ugentlige afgange.

Ruteåbningensker to måneder efter, at SAS udvider sin langdistanceflåde til i alt 11 fly, idet selskabet får et Airbus A340-300 fly retur, der har været udlejet til det portugesiske flyselskab Hi Fly.

Det bliver rutenummer SK997, der skal bringe passagerernefra København til Shanghai på tirsdage, torsdage, fredage, lørdage og søndage kl. 18.25 med ankomst i Shanghai kl. 11.35 lokal tid den følgende dag. Returflyvningen fra Shanghaifår rutenummer SK998 med afgang kl. 13.25 på mandage, onsdage, fredage,lørdage og søndage.

“Vi oplever en markant øgning i efterspørgslen på rejser til Kina, hvilket betyder, at vi nu etablerer ruten til Shanghai, udover den populære Beijing-ruten, som også udgår fra Københavns Lufthavn,“ siger kommerciel direktør i SAS, Robin Kamark. Han fremhæver samtidig de gode forbindelser til et stort antal destinationer i begge ender af ruten.

Det vil i Kina være selskaberne Air China og Shanghai Airlines, der tilbydermange forbindelser videre til den sydlige del af Kina, men også til en række andre destinationer i Asien.

SAS benytter på ruten en Airbus A340-300 i den sædvanlige tre-klasses version med 245 sæder fordelt på henholdsvis Business, Economy Extra og Economy Class.

Ruten til Shanghai betjente SASi perioden fra 2004 til 2007. Da ruten åbnede i foråret 2004 blev der indsat tre ugentlige frekvenser, men allerede ved vinterfartplanens ikrafttræden i slutningen af oktober måned samme år kunne SAS fordoble til seks ugentlige afgange på ruten. Det giver et begrundet håb om på sigt at kunne opgradere til daglige frekvenser på ruten.