SAS er fløjet ind i turbulens

Virkningerne af konkurrencepresset i det skandinaviske marked er nu så store, at SAS har set sig nødsaget til at nedjustere forventningerne til årets resultat samtidig med præsentationen af trafiktallene fra april måned.

Selvom SAS efter nærdødsoplevelsen i slutningen af 2012 sikrede sig en mere konkurrencedygtig omkostningsplatform, er problemerne på ingen måde forsvundet hos det fællesskandinaviske flyselskab.

Igennem det seneste halve år har konkurrencepresset i det skandinaviske marked været intenst med en samlet kapacitetsøgning på omkring fem procent. Det har presset indtjeningen hos SAS og konkurrenterne.

I forbindelse med gårsdagens offentliggørelse af trafiktallene fra april måned, valgte SAS at udsende en fondsbørsmeddelelse, hvori resultatet for finansåret 2013/14 blev nedjusteret.

Det skete på baggrund af, at den gennemsnitlige billetindtægt i andet kvartal var faldet til et lavere niveau end forventet. Andet kvartal omfatter månederne februar til og med april i finansåret, der løber fra 1. november 2013 til 31. oktober 2014.

“Den stigende konkurrence om kunderne medfører, at SAS nu agerer endnu mere offensivt. Vi har styrket vores tilbud til de hyppigt rejsende i Skandinavien, øget vore markedsaktiviteter og ser nu en stigning i antallet af rejsende kombineret med en højere belægningsprocent. Samtidig betyder usikkerheden omkring kapacitetsudviklingen på markederne, at indtægterne fra de øgede volumener er vanskelige at estimere,“ siger koncernchef Rickard Gustafson i en pressemeddelelse.

For blot to måneder siden kunne SAS i forbindelse med perioderapporten for første kvartal af finansåret slå fast, at man forventede et positivt driftsresultat for 2013/14 ekslusive den positive effekt fra de ændrende pensionsordninger.

I går kunne man så melde ude, at dette er nedjusteret til et positivt driftsresultat inklusive den positive effekt fra de omlagte pensionsordninger. Dermed har SAS bevilget sig selv en elastik på en milliard svenske kroner, eller godt 825 mio. danske kroner, der er værdien af engangsindtægten på de omlagte pensioner.

Højeste belægningsprocent nogensinde
SAS transporterede i april måned 2,425 mio. passagerer mod 2,222 mio. i samme måned sidste år. Det er en stigning på 200.000 og svarer til en fremgang på 9,2 procent

Trafikvæksten blev på 15,1 procent, hvilket var med til at øge belægningsprocenten med 8,5 procentpoint til 79,3. Dermed kunne SAS realisere den højeste belægningsprocent nogensinde i en april måned. Den hidtidige rekord var fra 2012, hvor belægningsprocenten i april var på 76,1.

April-tallene overrasker en smule trods den dystre melding fra SAS om nedjusteringen.Det er netop påskeeffekten, der har gjort det vanskeligt at forudsige trafiktallene for april måned.

Sydbanks chefanalytiker Jacob Pedersen ventede en trafikvækst på to procent og en belægningsprocent på 71,4 procent. Som det fremgår af ovenstående var dette estimat ganske upræcist, og chefanalytikeren havde da også taget et forbehold ved i sit aktienyhedsbrev at skrive, at “påskeeffekten øger usikkerheden om trafikudviklingen i april.“

Trafiktallene for april måned er således opløftende, idet de tiltag SAS har gjort for at kompensere for yield-faldet tilsyneladende har effekt. Men åbenbart ikke nok til at dække tabet fra de svage vintermåneder, således at SAS stadig mærker turbulensen, selvom selskabet måske flyver mod mere rolige luftlag i de kommende måneder.

Hård dom
Det er der ikke udsigt til, hvis man skal tro chefanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank. Han fælder en hård dom over for det skandinaviske flyselskab.

“Nedjusteringen er et stort tilbageslag for selskabets muligheder for at levere et fornuftigt afkast på selskabets traditionelle flyforretning,“ hedder det.

Jacob Pedersen forventer, at SAS den 18. juni i forbindelse med præsentationen af resultatet for anden kvartal, vil lancere nye besparelsesinitiativer i en størrelsesorden på 2 – 2,5 mia. svenske kroner.

“Vores forventninger til SAS´ indtjeningsgenrejsning har lidt skibbrud i dag. 4XNG var netop strategiplanen, der skulle løfte SAS´ indtjening til langtidsholdbare initiativer. Status er i dag er dog, at selv ikke de omfattende strukturelle forbedringer og indrømmelser fra medarbejderne har kunnet løfte SAS´ indtjening tilstrækkeligt. Det tegner et billede af, at fremtiden bliver meget svær for SAS, og det vurderer vi ikke, at det aktuelle kursniveau afspejler.

SAS-aktien lukkede torsdag i kurs 10,50 på Københavns Fondsbørs, hvilket var en nedgang på hele 6,25 procent.