SAS forbereder farvel til MD-80 i 2015

I starten af 2015 kan det være slut med de aldrende MD-80 fly i SAS-flåden.

SAS har fundet en køber til fire af sine aldrende MD-87 fly. Desuden har køberen fået en option på at kunne købe de resterende 19 fly i SAS’ flåde af MD-80’ere. Dermed tager SAS et stort skridt hen imod at udfase de gamle fly, som både larmer mere og forbruger mere brændstof end de nyere Airbus A319, Airbus A321 og Boeing 737-fly i det skandinaviske luftfartsselskabs flåde.

Det første af de fire købte fly er allerede afleveret til køberen, og de tre andre følger inden årets udgang. Hvis køberen vælger at udnytte optionen på at købe de resterende 19 fly, vil de gradvist forlade SAS flåden fra foråret 2013 og frem til starten af 2015 – hvor SAS vil have fløjet med MD-80’ere for sidste gang.

Soltransport
En stor del af de MD-80 fly, som SAS tidligere har udfaset, er endt hos det amerikanske luftfartsselskab Allegiant. Og samme skæbne kommer sandsynligvis også til at overgå de sidste MD-80’ere. Med mere end 40 eksemplarer af flytypen flyver Allegiant solhungrende amerikanere fra mindre lufthavne over hele landet til byer som Orlando, Fort Lauderdale, Fort Myers og Tampa i Florida samt til Las Vegas i staten Nevada og Phoenix i staten Arizona. Allegiants MD-80’ere er i gennemsnit knap 23 år gamle, og for mange af flyene bliver jobbet som soltransport i USA deres sidste inden de parkeres på en flykirkegård i Mojave ørkenen eller skæres i småstumper.

MD-80 serien er efterkommere af de legendariske DC-9 fly, som udgjorde rygraden i SAS-flåden igennem mange år. I midten af 1990’erne havde SAS mere end 70 MD-80’ere.