SAS-fly i Aalborg Lufthavn. (Foto: Aalborg Lufthavn/PR)

SAS freder de danske indenrigsruter

Trods kraftigt vigende passagertal på de danske indenrigsruter giver SAS ikke op. Koncernchef Rickard Gustafson forventer, at SAS også i 2015 vil operere indenrigsflyruter i Danmark.

Det er atter blevet hårde tider for den danske indenrigsflytrafik efter et par år med kraftig vækst.

Således har de tre indenrigsflyselskaber, der operererer på de danske indenrigsruter, henholdsvis Cimber Sterling, Norwegian og SAS i de senere måneder været hårdt ramt af et kraftigt vigende passagertal.

Det mærkes isæri Aalborg Lufthavn, hvor passagertallet på indenrigsruten til København samlet er faldet med knapt 30.000 passagereri de seneste tre måneder, hvilket svarer til en tilbagegang på 11,2 %. Her sker der en stor kannibalisering på lufthavnens indenrigstransfertrafik, idet en ny direkte rute fra Aalborg til Amsterdam trækker passagerer væk fra indenrigsruten til København.

På ruten fra Aalborg til København opererer alle tre danske indenrigsoperatører i særdeles hård konkurrence.

Anderledes ser det ud i Aarhus Lufthavn. Her er konkurrencen ikke så intens, idet kun Cimber Sterling og SASbenytter den østjyske lufthavntil indenrigstrafik. Samtidig har de to selskaber et rutesamarbejde, der også virker dæmpende på konkurrencen. I de seneste tre måneder har Aarhus Lufthavn tabt 3.367 indenrigspassagerer i forhold til året før. Det svarer til en tilbagegang på 4,5 %.

Men der er stigende bekymring for, hvorvidt SAS fortsat vil flyve indenrigs fra Aarhus Lufthavn til København. SAS har blot fem hverdagsafgange tilbagepå ruten, mens Cimber Sterling har syv afgange. Samtidig harKøbenhavns Lufthavnindledt et tættere samarbejde med DSB med henblik på at styrke togtrafikken fra det jyske områdedirekte til Københavns Lufthavn.

Freder indenrigstrafik i Danmark

På onsdagens pressemøde i Stavanger, hvor den nye 4Excellence strategi blev præsenteret af koncernchef Rickard Gustafson fra SAS, blev indenrigsruterne i Norge og Sverige fremhævet som værende særligt vigtige for SAS. Der blev ikke nævnt et ord om de danske indenrigsruter.

“Jeg er overbevist om, atSAS stadig vil have indenrigsflytrafik i Danmark i 2015,“ siger koncernchef Rickard Gustafson til CHECK-IN. “Størrelsesmæssigt er det danske indenrigsmarked mindre end det norske og svenske, hvilket var årsagen til, at jeg ikke nævnte Danmark specifikt. Men det danske indenrigsmarked har ogsåbetydning for os.“

I løbet af en 10-årig periode fra 2001 til 2010 har SAS mistet omkring 30 % af selskabetsindenrigsflypassagerer i Danmark.I 2001 var der 955.000 passagerer på de danske SAS-indenrigsruter, mens dette tal var reduceret til 670.000 i 2010.

År Antal passagerer (i tusinde)
2010 670
2009 677
2008 795
2007 775
2006 805
2005 864
2004 787
2003 707
2002 877
2001 955

(Kilde: SAS trafikrapporter. I de perioder, hvor SAS har betjent ruten til Kangerlussuaq i Grønland indgår passagertallet herfra som dansk indenrigs)


Den negative udvikling ser samtidig ud til at fortsætte. Således har SAS år til dato haft en tilbagegang i passagertallet på de danske indenrigsruter på 13 %, således at selskabet for første gang nogensindekommer under 600.000 årlige passagerer på de danske indenrigsflyruter.