SAS fri af strejke-renommé

Den seneste SAS-strejke fandt sted tilbage i 2007. Siden har parterne undgået nye strejker, og ifølge fagforbundet HK Luftfart skyldes den positive udvikling, at ledelsen i SAS og fagforbundenes repræsentanter i højere grad er begyndt at lytte til hinanden.

Hos British Airways kan en ny strejke være undervejs, efter at ledelsen og de kabineansatte endnu ikke er nået til enighed i den efterhånden langvarige konflikt. Og så sent som i 2010 strejkede piloternehos Lufthansa, mens de kabineansatte hos Finnair for få måneder siden nedlagde arbejdet grundet strid om nye kollektive aftaler.

Anderledes står dettil hos SAS, der ikke har været ramt af strejker siden foråret 2007. Det skandinaviske luftfartsselskab har tidligere været præget af løbende konflikter mellem ledelsen og fagforbundene, men efter snartfire år uden arbejdsnedlæggelser tyder det på, at parterne er begyndt at tage et større ansvar for at nå til enighed.

”Når man har været gennem en så alvorlig krise, som SAS har oplevet de seneste år, gør parterne en ekstra indsats for ikke at havne i en konflikt. I modsætning til tidligere, hvor der bare er blevet taget beslutninger uden forhandlinger, er vi begyndt at lytte mere til hinanden, og der bliver ikke længere truffet enerådige beslutninger. På denne måde har vi en større forståelse for hinandens problemer,” siger Nicolas E. Fischer, tilllidsmand i HK Luftfart, der repræsenterer 1.100 SAS-ansatte.

SAS har op gennem 1990’erne og frem til 2007 haft utallige strejker, der har medført arbejdsnedlæggelser og mange aflyste flyafgange. Efter årtusindeskiftet har der alene været syv strejker, bl.a. i januar 2006, hvor 350 SAS-piloter nedlagde arbejdet i tre døgn, hvilket medførte omkring 900 aflyste flyafgange.

Og i 2009 var det ved at gå galt igen mellem ledelsen og fagforbundene, da parterne var uenige om spareplanen Core SAS, der bl.a. indebar større fyringsrunder.Dengang blev strejken afværget, og ifølge Nicolas E. Fischer har begge parter lært af de tidligere konflikter. Han beskriver forskellen fra tidligere med dette billedsprog.

”I dag fungerer samarbejdet bedre, fordi selv om vi skubber lidt til hinanden, tager vi alligevel hinanden i hånden og går den samme vej i modsætning til tidligere forhandlinger. Samtidig har vores nye forhandlingsmetoder styrket SAS som selskab, fordi vi har en større forståelse for hinanden, og vi er enige om, hvilken retning virksomheden skal bevæge sig i.”

Et luftfartsselskab uden strejker og en god og sund kultur i dialogen mellem ansatte og ledelse styrker også værdien af af selskabets aktier. Detkan samlet set gøre SAS væsentligt mere attraktiv for en muligkøber, såfremtde skandinaviske regeringerpå et tidspunkt ønsker at afhænde selskabet.