SAS vil gøre det nemmere at finde bonusrejser

En ny kalenderfunktion skal gøre det nemmere at finde bonusrejser på SAS’ udskældte hjemmeside.

Det har gennem adskillige år krævet en vis portion af tålmodighed og overbærenhed at benytte SAS’ hjemmeside. Tekst på svensk, sider der ikke findes og andre fejl har været kutymen. Og med introduktionen af en ny forsimplet hjemmeside sidste år blev situationen ikke just forbedret.

Men nu tyder noget på at selskabet arbejder på en funktion, som i hvert fald vil gøre livet lettere for de brugere, som er på udkig efter at bruge deres Eurobonus-point på en rejse. Funktionen er en kalender, der viser på hvilke datoer, der er ledige bonus-pladser til bestemte destinationer.

Frem og tilbage
Det fungerer på den måde, at man først vælger bonusrejsens planlagte varighed og hvilken afrejselufthavn man ønsker. Her er det indtil videre muligt at vælge København, Oslo Gardermoen, Stockholm Arlanda, Bergen Flesland og Gøteborg Landvetter.

Herefter vælger man en eller flere destinationer, som man er interesseret i at finde bonusrejser til. Man vælger selv om man vil se udvalget af bonus-pladser til en, to, ti eller alle 90 mulige destinationer.

Resultatet bliver så vist i en kalender, som det er muligt at gå frem og tilbage i. På nuværende tidspunkt er det muligt at se ledige bonus-pladser fra de fem lufthavne frem til og med den 28. september.

I pop-up vinduet er det muligt at fintune søgningen.

Møde forhindringer
Lyseblå, mørkeblå og sorte prikker på de enkelte dage ud for destinationerne viser om der er ledige bonuspladser på henholdsvis SAS GO, SAS Plus eller SAS Business. Under hvert bynavn står det minimum antal point, som en rejse til lige den destination kræver.

Et tryk på en prik på en bestemt dato kalder et lille pop-up vindue frem. Her kan man nemt vælge den specifikke flyvning og antal rejsende. I den indledende søgning er det ikke muligt at søge på mere end en person. Så selvom kalenderen gør det langt nemmere end tidligere at finde ledige bonus-pladser, så kan man godt risikere at møde forhindringer, når først man begynder at justere på antallet af rejsende.

I pop-up vinduet kan man trykke sig videre til den egentlige bookning af bonusrejsen.

Skal kunne bøjes
Siden med kalenderfunktionen har en lille ”LABS”-mærkat siddende i øverste højre hjørne, hvilket sandsynligvis indikerer, at det en funktion, som stadig er under udvikling i SAS’ særlige innovationsafdeling, SAS Labs. Det er da heller ikke muligt at finde et link til kalenderen på SAS’ normale Eurobonus-sider. Her bliver man i stedet i flere tilfælde mødt med sider, der viser sig ikke at findes.

Ikke alt fungerer lige godt på sas.dk.

SAS etablerede sit innovationslaboratorium i april sidste år. En af de første ideer laboratoriet arbejder med er et såkaldt electronic bagage tag (EBT). Det er en lille elektronisk enhed med en skærm, som skal kunne bøjes, bruge meget lidt strøm og være billig at fremstille. Den skal have forbindelse til passagerernes smartphones mens den sidder på passagerernes kufferter. Fra telefonen kan den rejsende automatisk opdatere ”tag’en”, så den har de nyeste rejseoplysninger indkodet. Dermed kan passagererne bare aflevere deres kuffert med tag’en ved bagageafleveringen. De skal ikke bruge tid på at sætte almindelige kuffertmærker på bagagen.

Sammen med elektronikproducenten Samsung har SAS Labs desuden udviklet en løsning, der giver rejsende adgang til SAS’ app og Smart Pass i Samsungs Gear S2-ur.

Ud over at være i stand til at gå ombord på fly med ens boardingkort på Samsung-uret, så giver SAS passagererne adgang til alle oplysninger om afgangstid, hvilken gate fly afgår fra og hvor i flyet man skal sidde, når man bruger SAS-app’en på uret.

Rejsende med uret kan endda udnytte SAS’ Smart Pass-løsning. Ved at placere uret på den såkaldte NFC-læser ved boardingkontrollen i gaten kan passageren trådløst og let passere kontrollen i lufthavnen.

Under huden
Endelig så har en af SAS Labs’ egne medarbejdere ofret sig i videnskabens navn. Medarbejderen har nemlig fået en mikrochip implanteret under huden. På chippen er lagret hans Eurobonus-identitet. Han blev derfor fornylig den første passager, som gik gennem boarding-kontrollen blot ved at løfte hånden. SAS Labs har dog ingen planer om at rulle implantering af mikrochips ud til kunderne. Der var kun tale om et eksperiment.

 

Relaterede artikler:

SAS EuroBonus-point i 400 danske butikker

Kunder raser over ny SAS-hjemmeside

Ny SAS-hjemmeside i BETA-version

SAS ruller ny hjemmeside ud

SAS giver dig boardingkortet på uret

SAS tester indoperering af chip med rejseoplysninger