SAS har de korteste ruter

Sammenligning mellem Europas 15 største netværksselskaber viser, at SAS er det selskab, der har de korteste ruter. Den gennemsnitlige rutelængde er dog øget gennem de seneste 10 år.

Det er den britiske luftfartsanalytiker, Ralph Anker, der i sin månedlige ”The Anker Report” har analyseret de 15 største, europæiske netværksselskabers trafik i 2018. Og resultatet er entydigt: SAS er klart det europæiske selskab, der i gennemsnit har de korteste ruter.

Blot 1.174 kilometer flyver et SAS-fly i gennemsnit hver gang, det går på vingerne. I den anden ende af tabellen ligger British Airways og KLM med en gennemsnitlig sektorlængde på næsten 3.000 kilometer.

The Anker Report: Gennemsnitlig sektorlængde for Europas 15 største netværksselskaber.

Geografien bestemmer
De mange, korte flyvninger skyldes ifølge analysen, at SAS naturligt nok bruger en meget stor del af sin kapacitet på at flyve mellem København, Stockholm og Oslo – samt at binde de tre hovedstæder sammen med andre byer i Skandinavien og Nordeuropa.

”Sidste sommer opererede selskabet (SAS, red.) omkring 40 ruter på under 500 kilometer mindst én gang dagligt, og heraf var 11 under 300 kilometer,” skriver Ralph Anker i sin rapport.

Geografien er også stærkt medvirkende til, at både portugiske TAP og Finnair ligger så højt på listen. Med en placering i hver sin yderende af Europa bliver de to selskabers gennemsnitlige sektorlængde naturligt nok længere end SAS’.

Andre faktorer
Ralph Anker slår i sin analyse fast, at korte ruter opereret med små fly som udgangspunkt vil have relativt høje omkostninger og dermed lav indtjening. I luftfartssammenhæng måles det i CASK (Cost per Available Seat Kilometre), det vil sige omkostning per sæde per kilometer, og i RASK (Revenue per Available Seat Kilometre), altså indtjening per sæde per kilometer.

Nu er der naturligvis også andre faktorer, der afgør om en rute er rentabel eller ej, og dermed siger analysen i sidste ikke noget om rentabiliteten i flyselskabernes forretning:

”Selvom en høj gennemsnitlig sektorlængde ikke er en forudsætning for at have lave enhedsomkostninger, er det klart, at det er lettere at opnå lavere enhedsomkostninger med højere gennemsnitlige sektorlængder end med en lav gennemsnitlig sektorlængde,” skriver Ralph Anker.

SAS har øget distancen
Ralph Anker har analyseret otte af de store europæiske netværksselskaber ekstra tæt, idet han har kigget på udviklingen i den gennemsnitlige sektorlængde gennem de sidste 10 år. Den analyse viser, at SAS har øget den gennemsnitlige længde på ruterne fra cirka 1.000 kilometer til knap 1.200 kilometer.

The Anker Report: SAS har øget den gennemsnitlige rutelængde gennem de seneste 10 år.

Ifølge analysen driver SAS dog langt fra den korteste rute blandt de otte største europæiske netværksselskaber. Det gør Turkish Airlines, der flyver mellem Istanbul og byen Siirt – en distance på blot 109 kilometer. Og Lufthansa ligger ikke langt efter på andenpladsen med de 138 kilometer, der er mellem Frankfurt og Nürnberg. Først på tredjepladsen kommer SAS’ rute på 148 kilometer mellem København og Aarhus.

Til gengæld er SAS’ long haul ruter typisk kortere end mange af konkurrenternes. De syv andre store, europæiske netværksselskaber har alle mindst én langdistancerute på over 10.000 kilometer, mens SAS’ længste rute er de 8.835 kilometer, der er mellem Stockholm og Los Angeles.

Relaterede links

SAS-direktør: Konkurrencen er brutal

Mådehold giver pote for SAS

Fem selskaber udgør over halvdelen af europæisk passagertrafik