SAS har nået maksimum grænse for direkte salg

SAS har snart nået loftet for det direkte salg af billetter via internettet, som højest vil kunne udgøre 40-45 procent af samtlige solgte billetter. Det skyldes selskabets nuværende produktmix og distributionsstrategi, hvor der satses på forretningsrejsende og effektivt salg via rejsebureauerne.

I juli måned 2010 var 42,1 procent af samtlige flybilletter hos SAS solgt via selskabets internet-hjemmeside. Denne måned repræsenterede den hidtidige rekord forsalg af billetter via flysas.com og underliggende nationale hjemmesider.

Ifølge den seneste opgørelse fra SAS fra februar måned 2011 var internet-salget på 34,2 procentmod 38,2 procent åretfør. Men trods den seneste tilbageganghar online-penetrationen vokset jævnt og støt gennem de seneste 24 måneder.

“Det er ikke noget, der vokser med stormskridt, men der er en god og stabil udvikling,“ siger Per Møller Jensen, der er Vice President, Brand, Marketing og EuroBonus hos SAS.

Den seneste udvikling i internet-salget afspejler, at forretningsrejsende er vendt tilbage til flyene. De største brugere af SAS-hjemmesiden er fritidsrejsende. Men når forretningsrejsende kommer tilbage, sker der en ændring i produktmix, hvilket således afspejles i kanalvalget.

Men med en distributionsstrategi, hvor rejsebureauerne er den vigtigste salgskanal, er der grænser for, hvor højt på skalaen atinternet-penetrationen kan bevæge sig.

“Vi er altid glade for at sælge SAS-billetter uanset kanal, men vi ønsker ikke at øge online-penetrationen på bekostning af rejsebureauerne,“ understreger Per Møller Jensen.

Derfor har SAS nået et foreløbigt mætningspunkt på omkring 40 – 45 procent afhængig af sæson, idet det direkte internet-salg typisk er højest på billetterne med afrejse omkring ferie- og helligdagsperioder.

Lavpriskonkurrenten Norwegian har en noget anderledes strategi og produktmix i forhold til SAS. Her foregår salget næsten udelukkende via selskabets hjemmeside.

Det har dog ændret sig siden Norwegian i efteråret opgraderede distributionen via reservationssystemet Amadeus, således at rejsebureauerne fik øget mulighederne for effektivt salg af flybilletter med det norske selskab. Resultatet af dette afspejles bl.a. i internet-penetrationen fra marts måned 2011, der er faldet med fire procentpoint fra 87 procent i 2010 til 83 procent i 2011.