SAS har tabt mere end 2,5 mia. på BMI-ejerskab

SAS kunne i går meddele, at selskabet har solgt sin 20 %-ejerandel i britiske BMI til Lufthansa.

Der var formentlig glæde i SAS-hovedkvarteret, da man i går kunne offentliggøre, at selskabet har solgt sin ejerandel på 20 % i British Midland (BMI) til Lufthansa. Lufthansa betaler SAS en pris, der svarer til ca. 420 mio. svenske kroner.

Men medejerskabet af BMI har gennem tiden kostet mange penge for SAS. Selskabet anslog sidste år, at man i en otte-årig periode fra begyndelsen af 2000 til udgangen af 2007 havde tabt omkring 2,5 mia. svenske kroner på det særlige ECA-samarbejde.

Sammen med Lufthansa og BMI indgik SAS i 1999 den meget omtalte European Co-operation Agreement (ECA), der var et joint-venture mellem de tre selskaber. BMI opererede hovedparten af de ruter, der indgik i ECA-samarbejdet, men var kun ansvarlig for 10 % af tabene. Derimod skulle SAS og Lufthansa hver dække 45 % af tabene i samarbejdet.

BMI

BMI-ejerskabet har påført SAS store tab

Tidligere SAS-chef Jørgen Lindegaard blev i 2005 i Financial Times citeret for at sige, at det var en vanvittig aftale, som han desværre ikke kunne gøre noget ved. Aftalen varindgået tilbagei 1999 af forgængeren Jan Stenberg.

Ikke alene påførte ECA-aftalen såvel Lufthansa som SAS store tab. Men også aktionæroverenskomsten og ejerskabsforholdet omkring British Midland var særdeles kompliceret. Stifteren Sir Michael Bishop ejede oprindeligt 50 % plus én aktie, Lufthansa stod for 30 % minus én aktie, mens SAS havde den resterende 20% ejerandel, der nu er solgt.

Aktionæroverenskomsten betød, at SAS i realiteten ikke kunne slippe ud af samarbejdet førend Sir Michael Bishop og Lufthansa havde afklaret deres fremtidige ejermæssige forhold. Det blev der lukket op for, da Lufthansa i oktober 2008 indgik en aftale om at købe Sir Michael Bishop ud af selskabet til en pris, der allerede var fastsat i aktionæroverenskomsten fra 1999.

BMI råder over 11,4 % af samtlige slots (start- og landingstilladelser) i Heathrow Airport, der er Europas største lufthavn. Kun British Airways overgår dette tal med ialt 41,5 % af samtlige slots. Selskabets værdi er såledesblevet estimeretpå baggrund af disse slots. I 2008 – før den nuværende luftfartskrise -blevBMI“konservativt“ værdisat til omkring £ 770 mio.

Men den negative udvikling i luftfartsindustrien har fået denne værdi til at falde dramatisk, således at SAS nu kan komme ud af BMI-mareridtetved at modtageen betaling, der kun er på 25 % af den forholdsmæssige værdi af selskabet, der blevestimeret for lidt mere end et år siden.