SAS i fremgang på charterflyvning

SAS er med en vækst på næsten 20 procent overraskende kommet ind på listen over de ti største operatører af charterflyvninger. Listen toppes af de to store rejsekoncerner TUI og Thomas Cook, der er fuldstændig dominerende indenfor dette segment i luftfarten.

Det er charterflyselskaberne hos de to rejsegiganter TUI og Thomas Cook, der topper listen over de største charter- og leisureflyselskaber. Det fremgår af en opgørelse publiceret i Airmail, der er personaleblad for Thomas Cook Airlines Scandinavia.

Listen toppes af TUI Group, der driver TUI Airlines. Den fælles flyflåde består af omkring 150 fly og omfatter selskaberne Thomson Airways i England, TUIfly i Tyskland, Jetairfly i Belgien, Arkefly i Holland, Corsair i Frankrig, Jet4you i Marokko og endelig TUIfly Nordic. Sidstnævnte beskæftiger 7 fly i sommerhalvåret og 11 fly i vinterhalvåret. Samledet transporterede TUI-selskaberne 22.115.000 passagerer i 2009.

Der er et stykke vej ned til Thomas Cook Group på andenpladsen, der kunne mønstre 10.852.000 passagerer i 2009. Gruppen driver charterselskaberne Thomas Cook Airlines UK og Thomas Cook Airlines Scandinavia med tilsammen 100 fly. Sidstnævnte opererer en flåde af 11 Airbus-fly af typen A320, A321 og A330.

Største charterflyoperatører 2009

Nr. Selskab Passagerer 2008 Ændring %
01. TUI Group 22.115.000 (1) – 13,3 %
02. Thomas Cook Group 10.852.000 (3) – 0,9 %
03. Air Berlin Group 10.550.000 (2) – 6,7 %
04. Air Transat (CA) 3.170.000 (5) + 0,6 %
05. Transavia Airlines (NL) 2.800.000 (4) – 15,5 %
06. Monarch Airlines (UK) 2.450.000 (6) – 6,8 %
07. Travel Service Airlines (CZ) 1.780.000 (9) + 14,1 %
08. Transaero Airlines (RU) 1.430.000 (7) – 29,6 %
09. SAS Group 1.390.000 (15) + 19,8 %
10. Air Mediterranée 1.300.000 (12) + 2,4 %

Kilde: Thomas Cook Airlines Scandinavia

Det er bemærkelsesværdigt at konstatere, at SAS er sprunget fra en plads som nr 15 direkte ind som nr. 9 på listen med en fremgang på næsten 20 procent fra 2008 til 2009.

Det skete rent faktisk i kriseåret, hvor SAS tog adskillige fly ud af produktion på rute-trafikken og dermed reducerede kapaciteten med op til 20 procent. Samtidig igangsatte selskabet “Core SAS“ strategien, således at der fremover skulle fokuseres på forretningsrejsende i det skandinaviske hjemmemarked.

Derfor kan fremgangen på charterområdet undre. Hertil siger Max Knagge, der er ansvarlig for chartersalget i SAS: “Vore charterfly bliver typisk kontraheret omkring et år i forvejen, hvorfor 2009-operationerne blev solgt ind allerede i begyndelsen af 2008.“

Herudover er der også en indbygget logik, idet overskydende kapacitet, der ikke kan anvendes i rutetrafikken af markedsmæssige eller andre årsager, i stedet anvendes på charter-området. Dermed sker der en udjævning mellem efterspørgsel og kapacitet indenfor de enkelte segmenter.

Der vil nok gå et stykke tid, inden den største danske charteroperatør Jet Time er at finde på listen. Selskabet transporterede i regnskabsåret 2009/10 lidt mere end 500.000 passagerer.

Foto: SAS har fra 2008 til 2009 haft en fremgang i charter-trafikken på omkring 20 procent.