SAS i kamp mod Swedavia

Den statslige svenske lufthavnsoperatør Swedavia favoriserer i to tilfælde andre selskaber på bekostning af SAS, mener det skandinaviske luftfartsselskab. SAS vælger dog kun at kæmpe den ene af de to kampe.

Et ordsprog siger, at man skal vælge sine kampe med omhu.

Og det har man valgt at gøre hos SAS. En kamp om rabatter i Stockholms Arlanda-lufthavn er i selskabets øjne vigtigere end en kamp mod favorisering af Ryanair i Malmø’s Sturup-lufthavn.

I begge tilfælde er modstanderen den nationale svenske lufthavnsoperatør Swedavia, der står for driften af de to lufthavne.

I Arlanda giver Swedavia volumenrabatter til alle selskaber, der kan få passagertallene til at vokse med fem procent eller mere.

”Men der er altså forskel på at vokse med fem procent når man har 1.000 eller 100.000 passagerer. Derfor finder vi rabatmodellen diskriminerende, og vi har indbragt sagen for de svenske konkurrencemyndigheder,” forklarer Lars Wigelstorp Andersen, direktør for public affairs og infrastruktur i SAS.

Ryanair får fordele i Malmø

I det sydsvenske er Swedavia, i SAS’ øjne, også lidt for langt fremme i skoene med at favorisereselskabets konkurrenter. I Malmø Sturup kan nye selskaber angiveligtflyvenæsten gratis de første fem år. De slipper således for at betale alle afgifter undtagen sikkerhedsafgifterne.

Det er en undtagelse, som især Ryanair drager god nytte af.

”Den svenske stat tilbyder selskaber at flyve gratis de første fem år. Det står direkte i aftalerne. Men vi har valgt ikke at klage over det. Der er så meget man kan klage over, og vi har valgt, at vi hellere vil bruge energien på den anden sag,” siger Lars Wigelstorp Andersen.