SAS i strid med Jyllands-Postens Forlag

Et billede af et fly på en bogforside har sendt SAS op i det røde felt. Bogen skal trækkes tilbage, lyder kravet fra luftfartsselskabet.

SAS har sendt det juridiske kavaleri efter forfatter og journalist Thomas Svaneborg og Jyllands-Postens Forlag. I september i år udgav forlaget Svaneborgs bog ”Operation Mermaid”, der handler om den nu bedrageridømte tidligere direktør for Gate Gourmet, Amanda Jacobsen, der bedrog sin arbejdsgiver for mere end 100 mio. kroner.

På bogens forside er hovedpersonen afbilledet. Til venstre for hende ser man undersiden af et lettende fly. Flyet er hvidt med røde motorer og et mørkeblåt haleror med Star Alliance’ logo på. Præcis samme bemaling som SAS anvender på sine fly – blot uden SAS’ navn og logo. Rutinerede flykendere vil også med det samme kunne se, at der er tale om et Airbus A330-fly magen til dem, som SAS har fire af.

SAS mener, at forfatteren og forlaget med billedet krænker selskabets varemærkebeskyttelse. I et brev til Jyllands-Postens Forlag forlanger luftfartsselskabet derfor, at bogen trækkes tilbage fra markedet og destrueres.

”SAS anmoder (…) om, at den ulovlige anvendelse af det SAS bemalede fly på forsiden af ”Operation Mermaid” omgående ophører, samt at allerede producerede og distribuerede forsider af bogen omgående trækkes tilbage fra markedet og destrueres. Dette gælder såvel fysiske samt online udgaver,” skriver SAS’ juridiske afdeling i brevet, som CHECK-IN.dk er i besiddelse af.

SAS mener ikke det er rimeligt, at selskabet sættes i forbindelse med bogens historie. SAS var kunde hos Gate Gourmet i Amanda Jacobsens direktørtid, men var rigtig mange andre selskaber også.

”Det handler om varemærkebeskyttelse. Bogen har ikke noget med SAS at gøre, men det antyder forsiden,” forklarer SAS’ pressechef, Trine Kromann-Mikkelsen til CHECK-IN.dk.

Helt kapitel om SAS
Hos Jyllands-Postens Forlag afviser forlagschef Kim Hundevadt SAS’ påstande.

”De har ret i, at man kan se, at det er et SAS-fly. Men vi mener ikke, at det er en overtrædelse af markedsføringsloven. SAS spiller en væsentlig rolle i bogen. Det er under forhandlingerne med SAS om en cateringaftale, at Amanda Jacobsen bliver fristet til at starte svindlen. Det har hun også forklaret i retten, og bogen har et helt kapitel om SAS. Det er en journalistisk bog om et aktuelt emne, og her har man frihed til at anvende billeder, som passer til historien,” siger Kim Hundevadt.

Han tilføjer, at de paragraffer i markedsføringsloven, som SAS henviser til, normalt bruges i helt andre typer af sager.

”Som retspraksis er, kan de slet ikke bruges i en konkret sag om en bogforside,” siger Kim Hundevadt.

Han undrer sig desuden over, at kravet om at bogen bliver trukket tilbage først kommer nu – mere end tre måneder efter udgivelsen – og ikke umiddelbart efter at bogen udkom.

Sammen med to andre journalister er Thomas Svaneborg også ophavsmand til en kritisk biografi om SAS’ bestyrelsesformand, Fritz Schur. Bogen udkom i oktober i år på Jyllands-Postens Forlag.

Ikke hørt fra SAS
Fornylig udgav forlaget Lindhardt & Ringhof den svenske luftfartsekspert Richard Björnelids bog ”SAS – kunsten at sænke et flyselskab” på dansk. Bogen udkom sidste år på svensk. Men modsat den svenske udgave, så har den danske udgave et Boeing 737 fly i SAS-farver på forsiden. Lindhardt & Ringhof har dog ikke hørt fra SAS’ juridiske afdeling omkring eventuel krænkelse af selskabets varemærkebeskyttelse.

Fotos: Jyllands-Postens Forlag og SAS.

Læs også:
SAS-aftale starten på Gate Gourmet-svindel