SAS-indenrigs: ‘Vi trækker os ikke!’

Kampen er hård om det danske indenrigsflymarked. Med 24 daglige frekvenser i hver retning på ruten mellem København og Aalborg er der lagt op til en udmattelseskamp, hvor vinderen vil være den, der har de dybeste lommmer.

Det elektroniske rejsebranche-magasin FirstMover har i maj måneds udgave sat fokus på dansk indenrigsflyvning. Der er nemlig noget i luften i dansk indenrigsluftfart. Noget som på sigt kan gøre ondt på selv de mest velpolstrede selskaber.

Det handler om konkurrencen mellem SAS, Cimber Sterling og den nye udfordrer Norwegian. På Danmarks største indenrigsrute mellem København og Aalborg flyver de tre selskaber op til 24 daglige afgange i hver retning. Til sammenligning er der dagligt 35 afgange fordelt på fem selskaber på Kinas største indenrigsrute mellem Beijing og Shanghai!

SAS flyver indenrigs til lufthavnene i Aalborg og Århus, men Norwegian flyver til Aalborg, Karup og Bornholm. Cimber Sterling skal derimod forsvare sin position som største indenrigsoperatør, idet selskabet opererer på alle danske indenrigsruter.

Alle tre konkurrende selskaber er enige om, at man ikke p.t. bliver rige af at flyve dansk indenrigs. “Vi trækker os ikke! Aalborg og Århus er vigtige ruter for os, ikke mindst som feeder-trafik. Fra Århus er omkring 45 % feeder-trafik, og fra Aalborg omkring 30 %, så de ruter kan vi umuligt undvære,“ fortæller danske Per Møller Jensen, der er overordnet ansvarlig for Brand, Marketing & EuroBonus hos SAS.

Per Møller Jensen understreger overfor FirstMover, at selskabet ikke frivilligt giver markedsandele fra sig. “Specielt Norwegian og selvfølgelig også Cimber Sterling har givet os hård kamp på dansk indenrigs, men vi har gjort meget på det seneste for at blive mere konkurrencedygtige.“ Her henviser SAS-chefen til lavere priser, flere frekvenser samt nye regler for tildeling af EuroBonus-kort. Nu er det muligt at få et sølvkort ved 20 rejser på et år og et guldkort ved 40 rejser årligt. “Vi bygger en mur omkring vore kunder og forsøger at holde dem inde,“ forklarer Per Møller Jensen.

Førsteudfordren i dansk indenrigs er det norske lavprisflyselskab Norwegian. Selskabet har tilbud om indenrigsrejser ned til 99 kr. pr. vej.Her forklarer presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen, at selskabet altid tjener penge på de ruter, der åbnes. “Vi kan sælge billetterne så billigt ved at holde fokus på omkostningerne. Vi har kun én type fly, hvilket vil sige, at vi har én uddannelse for piloter og personale, én type mekaniker og et enkelt lager af reservedele og komponenter. Det betyder ekstremt meget. Og da 90 % af billetterne sælges via nettet, har vi også en slank og effektiv organisation.“

Men det er ikke udelukkende succes, når Norwegian åbner nye ruter. En nyligt åbnet indenrigsrute fra København til Billund fik en meget kort levetid. “Vi fik en lærestreg på Billund. Det er et godt eksempel på, at vi har vores indtjening for øje. Hvis ikke det giver mening, så lukker vi ruten, og det var også hvad vi beviste med Billund,“ siger Johan Bisgaard Larsen. Den danske presse- og markedschef mener, at man samtidig lærte, at Billund Lufthavn er en udenrigslufthavn – og ikke en indenrigslufthavn.

Den største operatør på dansk indenrigsflyvning er Cimber Sterling. Selskabet har lige nu en markedsandel på mellem 40 – 45 % og har et erklæret mål om at forblive den største indenrigsoperatør. Det vil man bl.a. opnå ved at anvende fly af den rigtige størrelse for at kunne tilbyde mange frekvenser hen over dagen. “Tiden er vigtig for forretningsrejsende,“ understreger selskabets administrerende direktør Jacob Krogsgaard i en samtale med FirstMover.

Men luftslaget om det danske indenrigsmarked koster penge – også for Cimber Sterling. Oveni det hele har luftfartsselskaberne haft en meget hård vinter med høje omkostninger til af-isning af flyene, ligesom askekrisen kom ganske uvelkomment på et tidspunkt, hvor der igen var en smule fremgang i markedet. Det vil helt klart påvirke resultatet for Cimber Sterling, der 30. april sluttede selskabets regnskabsår 2009/10. “Vi tror på, at vi kan lave et nul-resultat til næste år. Et nul-resultat i det her meget vanskelige marked, er heller ikke helt skidt, så det ser realistisk ud. Vi forventer, at vi allerede fra sommeren 2010 kan se en markant forbedring i forhold til sidste år,“ siger Cimber Sterling-topchefen.

Men tilbage i Aalborg Lufthavn er der indtil videre én sikker vinder, mens det meget vel kan tænkes, at der må findes mindst én taber blandt de tre konkurrerende indenrigsflyselskaber. “Det er fuldstændig hul i hovedet at sætte sig ind i et tog eller en bil, når du kan flyve for 149,“ siger Rikke Mølgaard, der er marketing- og kommunikationschef i den nordjyske lufthavn i Aalborg.

Foto: “Vi trækker os ikke!“ siger Per Møller Jensen fra SAS om de danske indenrigsflyruter.