SAS: Ingen retningslinjer for brug af sædelås

En sædelås, også kaldet ”seat recline jammer” eller ”knee defender“, blev kendt i denne uge efter brug på et amerikansk indenrigsfly. Vi ser på, hvordan sædelåsen virker, og hvad den koster. SAS har ingen retningslinjer på området.

For omkring 22 dollars, eller godt 125 kroner, kan man sikre sig, at benpladsen på en flyvning ikke reduceres, når den foransiddende passager vælger at slå sædet helt tilbage.

Tidligere på ugen førte det til et skænderi ombord på et amerikansk indenrigsfly fra United, der måtte foretage en sikkerhedslanding i Chicago O´Hare undervejs fra New York til Denver, da to passagerer var gerådet i et skænderi, om rimeligheden i at anvende en sædelås.

Det var ensåkaldt ”seat recline jammer” eller ”knee defender”, der var stridens kerne. På dansk ville det betyde noget i retning af ” tilbagelæningslås” eller ”knæbeskytter”. Anordningen består af to små låse, som man spænder på sit klapbord foran sig, hvilket medfører at passageren foran ikke kan læne sit sæde tilbage.

På den aktuelle United-flyvning endte det med, at de to passagerer kom op at skændes, da kvinden i der forreste sæde insisterede på at læne sit sæde tilbage, men manden der sad bagved nægtede at fjerne låsen på sædet. Efter et højlydt skænderi kastede kvinden et glas vand i hovedet på manden.

Piloten vurderede at dette kunne eskalere så meget, at han valgte at foretage en sikkerhedslanding i Chicago. Her stod politi og lufthavnsmyndigheder eskorterede de stridende parter af flyveren, ifølge det amerikanske nyhedssite consumerist.com

Ikke ulovlig i USA
Anordningen er ikke ulovlig ifølge de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA, og det er således op til det enkelte flyselskab om de vil tillade anordningen eller ikke. De to passagerer blev følgelig heller ikke arresteret eller sigtet, men kan stå til en bøde på hver op til $25.000 for at skabe uro i flyveren. United kan også rette privat søgsmål mod dem for omkostningen ved sikkerhedslandingen.

Hos SAS har man hørt om anordningen, men selskabet har ikke oplevet passagerer der har brugt denne, eller har spurgt om lov til det. Derfor er der heller ingen retningslinjer omkring dette, da det er et relativt nyt fænomen. Flere amerikanske selskaber har dog allerede regler om, at anordningen ikke må bruges ombord.

“Det hænder, at der opstår en konflikt mellem passagerer omkring at læne sædet tilbage, men hos SAS løser vores flyvende personale dette med dialog,“ fortæller pressechef Trine Kromann-Mikkelsen hos SAS Danmark.

Pressechefen har dog svært ved at se, at dette er noget SAS vil kunne tillade, da anordningen fysisk låser bordet i nedslået tilstand. Montering af tekniske anordninger på flyets inventar kan medføre obstruktion ved nødprocedurer. Anordningen låses med nøgle, og følgelig kan det tage tid hvis den hurtig skal låses op, eller hvis ejermanden nu taber nøglen på gulvet. Ligeledes vil det selvfølgelig også medføre gener for de passager der ikke kan læne sit sæde tilbage.

Anordningen sælges i USA på internet-sider for ca $22 pr par.