SAS-fly i Gazipasa Lufthavn nær Alanya. (Arkivfoto)

SAS-kontrakt i fare ved Apollo-salg

Den nordiske del af Kuoni-koncernen er den største charterkunde hos SAS. Et kommende salg til en ny ejer kan betyde, at SAS mister en aftale til en årlig værdi på op imod 800 mio. kroner.

Udover hovedforretningen med ruteflyaktiviteter er SAS også beskæftiget i chartermarkedet, hvor årligt op imod 1,4 mio. passagerer flyves på vegne af forskellige charterarrangører. Det svarer til fem procent af det skandinaviske flyselskab samlede årlige passagertal på 28,4 mio.

Den største kunde på chartermarkedet er Apollo, der i dag er ejet af den schweiziske rejsekoncern Kuoni. I sidste uge kunne Kuoni offentliggøre en ny strategi, hvor koncernen ønsker at frasælge den del af koncernen, der handler om udgående turoperatør-aktiviteter.

Det betyder, at Apollo i Danmark, Norge og Sverige samt Falk Lauritsen i Danmark i løbet af 2015 skal have nye ejere. Dermed er der skabt usikkerhed om, hvilket flyselskab, der i fremtiden skal flyve Apollos gæster til feriedestinationerne.

Kuoni Nordic, der omfatter turoperatør-virksomhederne i Norden, har årligt en million passagerer. En del af disse flyver med Novair, der er Kuoni-koncernens eget flyselskab. Men SAS transporterer også en stor del, og værdien af det årlige samarbejde er på en milliard svenske kroner, hvilket svarer til i underkanten af 800 mio. danske kroner.

“Der er ingen forandringer i samarbejdet mellem SAS og Apollo. Vi har fortsat en kontrakt for året og herunder også sommeren 2015. Vi anser fortsat Apollo som en stabil og god partner, og det er vel at mærke en gensidig opfattelse,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

‘Business as usual’
Hvorvidt Apollo bliver tvunget til at finde en ny leverandør for 2015 afhænger af, hvilken virksomhed, der kommer til at overtage Kuoni Nordic.

Blandt de største aktører i det skandinaviske rejsemarked er Thomas Cook (Spies), TUI (Star Tour), mens Bravo Tours har en betydelig andel af det danske chartermarked. Hver af disse tre charterarrangører har sit eget flyselskab, henholdsvis Thomas Cook Airlines of Scandinavia, TUIfly Nordic samt Primera Air.

Derfor kan et salg til en af disse aktører inden for rejseindustrien betyde, at SAS kan risikere, at samarbejdet på sigt vil blive reduceret eller helt afviklet.

“Al den stund Apollo er sat til salg fortsætter vi med at fokusere på at levere et kvalitetsprodukt til vores fælles kunder, som værdsætter SAS´ service og punktlighed og Apollos rejsemål, service og hoteludbud,“ understreger pressechefen hos SAS i Danmark.

Hos Apollo i Danmark ønsker man heller ikke at spekulere i, hvad fremtiden måtte bringe.

“Det er ‘business as usual’, indtil vi får en meddelelse fra vores ejere om, at vi har fået nogle nye kolleger,“ siger kommunikationschef Glenn Bisgaard fra Apollo i Danmark.