SAS løsner båndene til Spanair

SAS reducerer nu samarbejdet med det gældsplagede spanske luftfartsselskab Spanair, der allerede har kostet SAS milliarder af kroner. Den hidtidige codeshare-aftale mellem Spanair og SAS er opsagt pr. 1. august med virkning fra alle flyvninger fra 1. december 2011.

SAS har valgt at løsne båndene til det kriseramte og gældsplagede luftfartsselskab Spanair, der sidenden 25. januar har befundet sig i en såkaldt “Emergency Financial Situation“.

Den hidtidige codeshare-aftale mellem de to selskaber er blevet opsagt pr. 1. august med virkning fra alle flyvninger fra den 1. december 2011. Det betyder, at allerede bookede passagerer på Spanair-flyvninger under et SAS-rutenummer vil blive bedt om at ombooke til Spanairs eget rutenummer.

SAS understreger samtidig, at der ikke vil være yderligere ændringer i samarbejdsrelationerne mellem de to selskaber.

Eksponeret overfor muligt tab

Spanair kan i øvrigt koste SAS et tab på yderligere 1,8 milliarder svenske kroner. I det seneste kvartalsregnskab oplyste SAS, at selskabet fortsat er eksponeret over for tab i Spanair ved en eventuel konkurs. Det var således nyt, at SAS for første gang nævnte muligheden for, at en konkurs kan indtræffe.

Spanair blev oprindeligt etableret i 1986 som et joint venture mellem SAS og Viajes Marsans. Spanair blev medlem af Star Alliance i 2003 og blev siden et 100 %-ejet datterselskab af SAS.

I sommeren 2007 meddelte SAS imidlertid, at man ønskede at skille sig af med Spanair, men efter længere tids anstrengelser tog man salgs-skiltet ned igen i sommeren 2008. På det tidspunkt vurderede SAS-ledelsen, at de bud, man havde fået, lå alt for langt under selskabets reelle værdi.

Først ijanuar 2009 lykkedes det SAS at sælge 80,1 % af aktierne i Spanair til en række catalanske investorer i et konsortium. Prisen for aktieposten var på blot en enkelt euro – svarende til ca. 7,50 kroner.

Inklusive tabet ved frasalget medførte Spanair et tab på 4,9 milliarder kroner for SAS i 2008 i direkte omkostninger og afskrivninger.

Og Spanair har ikke kun været et økonomisk mareridt for SAS. Den 20. august 2008 forulykkede Spanair Flight JK 5022 – et MD-82-fly – umiddelbart efter takeoff. 154 personer omkom i den værste ulykke i spansk flyvning i 20 år. Den spanske havarikommission har netop offentliggjort den endelige rapport efter flyulykken, og placerer den primære skyld hos piloterne, der tre gange undlod et punkt på checklisterne inden starten.