SAS må nøjes med begrænset Singapore-samarbejde

SAS har langt fra fået det de gerne ville have i den samarbejdsaftale med Singapore Airlines, som nu er endelig godkendt myndighederne og kan træde i kraft.

Knap halvandet år efter at SAS og Singapore Airlines offentliggjorde, at de havde intentioner om at indgå i et tæt samarbejde om trafikken mellem Skandinavien og Singapore, er samarbejdet nu blevet en realitet. Konkurrencemyndighederne i Singapore har efter ni måneders betænkningstid givet deres endelige tilladelse.

Det fik med det samme Singapore Airlines til at offentliggøre, at de øger betjeningen af ruten mellem København og Singapore. I dag flyver selskabets Boeing 777-200 fly tre gange om ugen. Det vil fra marts næste år blive øget til fem ugentlige afgange på alle dage undtagen mandag og søndag.

Men SAS har tidligere givet udtryk for, at samarbejdsaftalen burde udmønte sig i mere end de to ekstra frekvenser.

“Vi ser da gerne, at Singapore Airlines betjener København med flere frekvenser. En daglig flyvning vil være ønskværdig. Der kan også være overvejelser om at flyve fra eksempelvis Stockholm til Singapore,“ sagde Per Møller Jensen, der er Vice President, Brand, Marketing & EuroBonus hos SAS i maj 2011, da intentionerne om at indgå en samarbejdsaftale blev offentliggjort.

Lovende muligheder
I januar i år var samarbejdsaftalen forhandlet på plads og parterne afventede blot godkendelsen fra konkurrencemyndighederne. Dengang sagde SAS’ daværende PR-direktør Anders Lindstrøm:

“Det er vores vurdering, at der er et lokalt marked fra Stockholm, der i kombination med feeder-forbindelser vil kunne skabe lovende muligheder for en rute mellem Stockholm og Singapore.”

SAS ønske var, at aftalen ville betyde, at Singapore Airlines betjente København – Singapore dagligt, mens SAS opererede den nye rute fra Stockholm til Singapore. Men det ønske kom SAS ikke igennem med i første omgang.

Pressemeddelelsen fra Singapore Airlines om myndighedernes endelige godkendelse af samarbejdet og optrapningen på ruten til København, slutter dog af med at holde døren åben for, at Stockholm-ruten kan blive en realitet en dag:

”Nye services mellem Singapore og Skandinavien vil blive undersøgt under hensyntagen til markedsvilkårene,” skriver Singapore Airlines.

SAS og Singapore Airlines er begge medlemmer af Star Alliance. Andre selskaber i Star Alliance har allerede indgået joint-venture lignende aftaler. SAS og Lufthansa samarbejder allerede om trafikken mellem Skandinavien og Tyskland, mens selskaberne Air Canada, United, Lufthansa, Austrian, Swiss, Brussels Airlines og LOT har et joint-venture samarbejde med navnet Atlantic Plus-Plus mellem Europa og Nordamerika.

Det har ikke været muligt for CHECK-IN.dk at få en kommentar fra SAS.