SAS-mareridt fortsætter på langdistanceruter

I weekenden har SAS aflyst returflyvninger til henholdsvis New York og Beijing på grund af tekniske problemer. Uregelmæssighederne er tiltaget i et hidtil uset omfang og har indenfor de seneste 60 dage berørt over 40 flyafgange og op imod 10.000 passagerer.

Uheldene fortsætter for SAS på sommerens langdistanceflyvninger. Der begynder efterhånden at tegne sig et billede af en mareridts-sommer, som har kostet masser af penge men ikke mindst et stort antal utilfredse passagerer, der har fået rejseplanerne spoleret af aflysninger og forsinkelser i hobetal.

Ingen tvivl om, at SAS har et hårdt presset sommertrafikprogram på langdistanceruterne med alle 11 fly i beskæftigelse. Det har betydet, at flyene rammes af tekniske fejl som eksempelvis en defekt brændstofpumpe først på sommeren. Men så fulgte uheldene, hvor SAS-fly i forskellige situationer fik skader som følge af eksterne forhold. Et orkanagtigt vindstød satte eksempelvis et fly ud af drift i Chicago i nogle dage ijuli måned.

Sort weekend for SAS
Men det ser ud til at fortsætte. I fredags måtte SAS opgive at gennemfore¨SK903 fra Stockholm til Newark og således ogsåtilbageturen medSK910 til København. Det var et motorbytte på et Airbus A330-fly, der denne gang var årsag til problemerne. Det fik samtidig den følgevirkning, at flyafgangen fra København til Beijing lørdag og returflyvningen søndag måtte aflyses. Samtidig blev søndag aftens afgang fra København til Bangkok senerelagt til mandag morgen, hvilket betyder en forsinkelse på 10 timerfor de berørte passagerer.

Den netopafsluttede weekend adskiller sig ikke væsentligt fra de mange andre weekender i de seneste 8 – 10 uger. Siden den 21. juni og frem til nu har SAS konstant været ramt af aflysninger, forsinkelser og andre uregelmæssigheder på langdistanceruterne.

Her er overblikket over sommerens SAS-mareridt på langdistanceruterne:

August

19. SK973 København-Bangkok er udsat til 20. august som SK6973
18. SK995/996 København-Beijing-København aflyst
17. SK903/910 Stockholm-Newark-København aflyst
10. SK973 København-Bangkok udsat til 11. august som SK6973
08. SK973 København-Bangkok udsat til 9. august som SK6973
04. SK925/925 København-Washington-København flyves 4. og 5. august med indlejet kapacitet
02. SK983/984 København-Tokyo-København aflyst
01. SK907 Oslo-Newark aflyst

Juli

19. SK925/926 København-Washington-København flyves 20, 21. og 22. august med indlejet kapacitet
19. SK997/998 København-Shanghai-København aflyst
18. SK909/910 København-Newark-København aflyst
12. SK973 København-Bangkok udsat til 14. juli som SK6973
09. SK972 Bangkok-København aflyst
07. SK973 København-Bangkok aflyst
06. SK973 København-Bangkok udsat til 7. juli som SK6973
05. SK997/998 København-Shanghai-København aflyst
04. SK973 København-Bangkok udsat til 5. juli som SK6973
03. SK983/984 København-Tokyo-København aflyst
03. SK995/996 København-Beijing-København aflyst
01. SK983/984 København-Tokyo-København aflyst

Juni

29. SK973 København-Bangkok udsat til 30. juni som SK6973
28. SK909/910 København-Newark-København aflyst
21. SK926/925 Washington-København-Washington aflyst

Gør man status over mareridtsperioden er der tale om samlet 24 aflysninger,syv forsinkelser på København-Bangkok ruten af over 10 timers varighed samt i alt 10 flyvninger til og fra Washington gennemført med indlejet reservekapacitet. Samlet er således mindst 41 afgange blevet påvirket af sommerens uregelmæssigheder.

Bangkok-forsinkelser
SK973 fra København til Bangkok flyves sædvanligvis kl. 22.50 fraKøbenhavn med ankomst i Bangkok den efterfølgende dag kl. 14.45. Herefter står flyet i næsten 10 timer i Bangkok, inden det returnerer til Københavnkl. 00.25 lokal tid.

Det giver SAS en mulighed for at forsinket Bangkok-flyet i de situationer, hvor et ankommende fly fra en anden destination ikke er kommet til tiden, eller er midlertidigt ude af drift. Denne forsinkelse har fundet sted i alt syv gange i løbet af de seneste 60 dage og betyder, at i stedet for at skulle flyve kl. 22.50 om aftenen, venter man til næste morgen kl. 08.50, idet flyet så kan være fremme i Bangkok lige omkring midnat og derefter flyve tilbage indenfor et par timer med minimal forsinkelse.

For passagererne betyder det enten ombooking til andet selskab eller overnatning i København og dermed stor risiko for, at en eventuel videre forbindelse i Bangkok mistes.

Op imod 10.000 passagerer berørt
Samlet set har uregelmæssighederne på langdistanceruterne hos SAS berørt op imod 10.000 passagerer igennem de seneste 60 dage.Over 5.000 passagerer skønnes at have fået deres rejse aflyst, mens omkring 1.500 passagerer til Bangkok er blevet forsinket i mere end 10 timer eller er blevet ombooket. Endelig har det været nødvendigt at ombooke omkring 2.500 passagerer til et Boeing 777-reservefly fra charterselskabet EuroAtlantic på samlet 10 afgange til og fra Washington.

SAS bekræfter weekendens aflyninger tilNew York og Beijing samt udsættelsen af Bangkok-afgangen.

“Det er lykkedes os atombooke alle de berørte passagerer og vi beklager naturligvis de gener, som det har medført,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS.

SAS hari øjeblikket ikke yderligere kommentarer til sommerens mange uregelmæssighederi langdistancetrafikken. Chief Operating Officer Flemming Jensen fra SAS sagde tidligere på sommeren til CHECK-IN.dk, at entenskal der mere luft ind i trafikprogrammet, eller også skal SAS have adgang til en egentlig trafikreserve, hvilket vil sige et back-up fly.

Læs også:

SAS indsætter Boeing 777 som reservefly

Skadet fly i Chicago skaber problemer for SAS