SAS med nye ruter til Shanghai og New York

Efter massive sparerunder vil SAS atter ekspandere. Det skandinaviske selskab opretter to nye langdistance-ruter fra København til Shanghai og fra Oslo til New York. Samtidig øges frekvenserne på en række europæiske ruter.

Nedturen har været langvarig, og har til tider forekommet næsten uden ende. Men nu skal flere års tilbagegang vendes til fremgang, i hvert fald hvis det står til ledelsen i SAS.

Efter massive sparerunder vildet skandinaviske selskab atter ekspandere og opretter derfor to nye langdistance-ruter fra København til Shanghai og fra Oslo til New York. Samtidig øges frekvenserne på en række europæiske ruter.

“Takket være markant reducerede omkostninger, et førsteklasses produkt og forbedrede markedsbetingelser, er der nu bedre forudsætninger for en profitabel ekspansion for SAS. Vi vil forbedre det vi tilbyder kunderne med både nye ruter og en betragteligt forøget frekvens på eksisterende ruter,“ siger Robin Kamark, der er Chief Commercial Officer hos SAS.

Ruten København-Shanghai får fem ugentlige afgang fra vinteren 2011. Her vil SAS flyve med en Airbus A340-300 med 46 Business class sæder, 28 Economy Extra samt 171 Economy sæder.

Konkurrenten Finnair har haft stor succes som det nordiske flyselskab for forretningsrejsende til Asien, men med ruten til Shanghai går SAS målrettet efter at kapre sin del af kunderne.

Den bebudede ekspansion kommer efter massive sparerunder hos SAS, der tidligere har været nødt til at lukke ruter ned netop til Shanghai, Delhi i Indien og San Francisco i USA.

Med i den planlagte ekspansion indgår også, at SAS fra den 27. marts 2011 lancerer ruten Oslo-New York med en daglig afgang. Ruten skal beflyves med en Airbus A330-300 med 34 Business class sæder, 35 Economy Extra samt 195 Economy sæder.

Den planlagte ekspansion betyder at SAS tilføjer i alt to ekstra Airbus A340 fly til langdistance ruterne.

Samtidig udvider SAS med fire nye ruter i form af Oslo-München, Oslo-Palma, Oslo-Split og Stockholm-Venedig. Denne del af ekspansion går altså uden om København.