SAS får brug for flere hundrede piloter og stewardesser til at bemande sine fire nye langdistancefly, som selskabet modtager frem til foråret næste år.
Når SAS fra slutningen af september og frem til maj næste år modtager i alt fire helt nye Airbus A330-300Enhanced langdistancefly og udvider sin langdistanceflåde med en tredjedel, så kommer det passagererne til gode i form af nye kabiner og nye ruter til Hong Kong, Los Angeles og Miami, samt flere flyvninger på eksisterende langruter.
Men det kommer også SAS’ eget personale og folk med en drøm om at blive pilot eller stewardesse i SAS til gode. SAS skal nemlig bruge flere hundrede nye piloter og kabineansatte til at bemande de fire nye fly.
SAS bruger typisk 70 kabineansatte og 18 piloter per langdistancefly. Det betyder at der skal bruges 280 nye kabineansatte og 72 nye piloter til de fire nye Airbus A330-300 fly. I alt 352 flyvende personale. Hertil kommer behovet for flere flymekanikere, i det SAS’ langdistanceflåde vokser med en tredjedel, når de fire fly kommer.
Bliver forfremmet
Præcis hvor mange stewardesser og piloter, der skal rekrutteres udefra, ved SAS ikke endnu. Mange af SAS’ nuværende ansatte, der i dag arbejder ombord på selskabets mellemdistancefly, vil uden tvivl være interesseret i at få arbejde på de nye langdistancefly.
Man kan derfor meget vel forestille sig, at helt nyansatte ikke får arbejde på langdistanceflyene, men skal fylde ledige pladser ud på Airbus A320 og Boeing 737 mellemdistanceflyene, fordi andre ansatte er blevet forfremmet til de prestigefyldte langruteflyvninger.
De fire nye fly kommer til at blive brugt på en stor del af SAS’ langrutenetværk fra alle tre skandinaviske hovedstadslufthavne. Men Stockholm Arlanda-lufthavnen bliver det trafikknudepunkt, der i første omgang får størst gavn af de fire nye fly. Det første fly kommer således til at betjene den nye rute mellem Stockholm og Hong Kong. Så det bliver i Arlanda, at der først bliver brugt for flere piloter og stewardesser til langruterne.