SAS og Lufthansa stopper deres 18 år lange joint venture-samarbejde. Det skyldes blandt andet Lufthansas brug af Germanwings på mange Europa-flyvninger.
Efter at have samarbejdet meget tæt de seneste 18 år, så vil SAS og Lufthansa fremover blot samarbejde på samme måde, som SAS i dag samarbejder med andre Star Alliance-selskaber.
Parterne har nemlig annulleret det omfattende joint venture-samarbejde, som de indgik i 1995, og som har knyttet de to selskaber tæt. Joint venturet har været med til, at de to selskaber har kunnet dominere flytrafikken mellem Skandinavien og Tyskland, og trafikken fra Tyskland videre ud i verden.
Men det er slut nu. Fremover vil SAS’ samarbejde med Lufthansa være på samme niveau som det, SAS har med mange andre Star Alliance-selskaber. Det vil sige codeshare-aftaler og passageradgang til hinandens lounges.
”SAS og Lufthansa har arbejdet sammen siden 1995, hvilket har været frugtbart for begge parter. Når vi vælger at opsige joint venture-delen af samarbejdet, er det på baggrund af at markedsforholdene har ændret sig. For vores kunder betyder det ingen større ændringer siden vi fortsat vil have et omfattende codeshare samarbejde,” siger Joakim Landholm, kommerciel direktør i SAS.
Joint venture-samarbejdet er forblevet uændret siden etableringen. I mellemtiden har markedsforholdene og konkurrencesituationen ændret sig. For eksempel har Lufthansa besluttet at overføre alle sine europæiske flyvninger uden for trafikknudepunkterne Frankfurt og München til sit datterselskab Germanwings, hvilket betyder en helt ny forretningsmodel. Joint venture-modellen i sin nuværende form er derfor ikke længere fuldt kompatible med begge parters kommercielle interesser, fremgår det af en pressemeddelelse fra SAS.